Kreatin och PWO

valja kosttillskottAlla som tränar vill naturligtvis få ut så mycket som möjligt av den tid de lägger ner och PWO-tillskott, pre-workout, kan hjälpa dig med just detta. Det är därför väldigt vanligt att folk tar någon PWO innan träningspasset i hopp om att öka motivationen, muskelkraften och uthålligheten under träningen.

Det finns inget som säger vad en PWO ska innehålla och det kommer i en mängd olika varianter och kan innehålla allt från koffein till guarana och koffein. Men finns det några risker med att ta PWO och fungerar de verkligen?

Det har visat sig att dessa tillskott bara kan ändra hur du känner under träningen och inte de faktiska fysiska förhållandena så som att man blir större, starkare eller snabbare. Däremot har det visat sig att med hjälp av den ökade motivationen man får av PWO:er som koffein, kreatin och beta-alanin faktiskt kan förbättra prestandan hos många.

 

Prestationshöjande kreatintillskott

I sin strävan att springa längre, hoppa högre, och överleva konkurrensen har många idrottare vänt sig till en mängd olika prestationshöjande läkemedel och kosttillskott. Kreatin är den mest populära av dessa ämnen och tros öka muskelmassan och hjälpa idrottare att uppnå maximal styrka.

En av orsakerna till att kreatin är så populärt kan vara att det är väldigt lättillgängligt. Kreatin kommer i en mängd olika former. Kreatinpulver, kreatintabletter, kreatinbars och kreatinshakes finns alla tillgängliga receptfritt på apotek, livsmedelsbutiken och träningsbutiker på nätet.

Även om kreatin är ett naturligt ämne, har det inte funnits mycket forskning om det. Forskarna är fortfarande inte säkra på vilka effekter det kan ha på kroppen, särskilt hos unga människor, eller hur effektivt det kan vara.

Vad är kreatin?

Kreatin är en naturlig substans som omvandlas till kreatinfosfat när det bryts ner i kroppen. Kreatinfosfat hjälper i sin tur till att tillverka adenosintrifosfat, ATP. ATP ger energi till muskelsammandragningar. Kroppen kan producera en del av kreatinet den behöver, resten behöver vi få i oss via maten genom till exempel kött och fisk.

Kreatin

Hur används kreatin?

Redan på 70-talet upptäckte forskare att den fysiska prestationen förbättras genom att ta kreatintillskott. Men det var först på 90-talet som atleter och idrottare verkligen började ta det på allvar. I dagens läge är det så mycket som 8% av alla ungdomar som använder sig av kreatin. Det är särskilt populärt bland unga professionella idrottsmän som fotbolls- och hockeyspelare.

Kreatin tros förbättra styrkan, öka muskelmassan och hjälpa musklerna att återhämta sig snabbare både under och efter träning. Denna förbättring av musklerna kan hjälpa idrottare att uppnå enastående resultat! Däremot har viss forskning inom kreatin pekat på att kreatin inte hjälper vid uthållighetssporter, men många som tränar känner att de får ett lyft.

Forskare har även funnit vissa samband med att kreatin kan vara användbart för behandling av vissa åkommor som beror på försvagade muskler, så som:

  • Hjärtsvikt och hjärtinfarkt
  • Huntingtons sjukdom
  • Neuromuskulära störningar

Kreatin kan även hjälpa till att sänka kolesterolhalten hos personer med onormalt höga nivåer.

 

Köpa kreatin och PWO

Prisbilden på olika kreatinprodukter varierar ganska mycket så det kan vara svårt att veta vilket kreatin man ska köpa. Det finns även en uppsjö av olika återförsäljare att välja emellan. Det man bör tänka på är att olika kreatin och olika prestationshöjare varierar väldigt mycket från person till person. Så det bästa är att testa sig fram och se vilken produkt som funkar bäst för en själv. 

Vi rekommenderar