Veganskt proteinpulver

Protein är ett ämne som länge varit hett på tapeten, särskilt in hälso- och träningssammanhang. Dieter som Atkins, Stenåldern och LCHP är bara några exempel på dieter som fokuserar på ett högt proteinintag som blivit populära och proteinpulver säljs mer än någonsin.

De traditionella källorna för protein har alltid varit ägg, kött och fågelprodukter och bilden av en bodybuilder som sätter i sig råa ägg och ändlösa kycklingfiléer är ganska klassisk. Idag har dock forskning och den allmänna attityden gentemot animaliska produkter ändrats ganska så genomgående, varav veganska proteinpulver blivit allt vanligare på marknaden. I den här artikeln kommer du kunna läsa om vad protein är och varför vi behöver mycket att detta ämne, hur du kan få i dig protein från växtriket och vilka sorters veganska proteinpulver du kan välja mellan.

Varför protein?

Protein är en av kroppens grundstenar då det är ett ämne som genomsyrar i princip allt; muskler, senor, skelett och hjärnan. Utan protein skulle cellerna inte kunna bildas, leva och reparera sig, och viktiga ”system” som fortplantning, immunförsvar och signalsubstanser skulle inte fungera.

Med andra ord behövs protein för att vi över huvud taget ska kunna existera. Det finns ett stort antal olika proteiner i våra kroppar och de har vart och ett sina specifika områden där till exempel kollagen ser till att hud och senor hålls elastiska, keratin som håller ordning på hår och naglar och myosin som kontrollerar musklernas sammandragningar. Listan kan göras oändlig då det finns proteiner för varje del av våra kroppar, och ungefär 1/5 av oss består av just detta ämne.

Var finns protein?

pumpakarnor

Pumpakärnor är ett bra veganskt proteinalternativ

Den vanligaste sättet att få i sig protein på är genom föda. Animaliska produkter som kött, fågel och fisk men också vegetabiliska som bönor, frukter, nötter, frön och grönsaker innehåller protein av olika grad, och därför kan man få i sig tillräckligt oavsett om man är vegan eller köttätare om man bara håller lite koll på det man konsumerar. Är man nybliven vegan är det viktigt att man lär sig vilka de olika källorna är, liksom att se till att man får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler som annars finns framförallt i animalisk kost.

Hur mycket behöver jag?

Över lag så behöver en människa ungefär 0.7 – 1g protein per kilo och den exakta siffran bestäms av säker som ålder, kön, kroppsvikt och aktivitetsnivå. Sitter man för det mesta stilla ligger man på den lägre skalan medan en atlet eller kroppsbyggare kan behöva så mycket som 3g per kilo. Hur mycket just du behöver beror alltså på en rad faktorer men äter du en normal och balanserad kost får du troligtvis i dig precis så mycket som behövs.

Så varför proteinpulver?

Anledningen till att proteinpulver har blivit så populärt är bland annat att många människor idag upplever att de inte får i sig tillräckligt med nyttig mat som de behöver. En snabb och hektisk livsstil reflekteras i snabb och hektisk mat, och bara tanken på att köpa ingredienser och sedan laga en full måltid kan nästan kännas som en omöjlig uppgift, särskilt på en daglig basis. Stressade eller äldre personer tenderar att tappa aptiten, och då hamnar de omedelbart i risk för att inte få i sig tillräckligt med protein. Tränar man dessutom regelbundet så ökar som bekant behovet av protein, varav den enklaste sättet att få i sig tillräckligt mycket är genom att använda sig av proteinpulver. Problemet med protein är nämligen att man måste få i sig ämnet varje dag då det inte lagras naturligt i kroppen.

Kan man få för mycket?

Protein som inte används av kroppen omvandlas antingen till fett eller till olika slaggprodukter som försvinner vid toalettbesök. Proppar man i sig enorma mängder och sedan inte förbränner de kalorier som kommit i samband med intaget, kan man därför gå upp i fett i stället för muskelmassa, vilket inte brukar vara det önskvärda målet. Därför är det mycket viktigt att noga beräkna exakt hur mycket man behöver, så att man varken överskrider antalet kalorier eller mängden protein man får i sig varje dag.

Får man tillfälligt i sig för mycket protein brukar det inte vara ett problem, men om man under en längre tidsperiod konsumerar mer än vad som behövs kan det leda till vissa biverkningar som till exempel brist på energi, magproblem, yrsel och huvudvärk. Naturligtvis kan alla dessa symptom också bero på andra saker men om du ätit en proteinrik kost under flera månader och plötsligt börjar märka något av de ovanstående symptomen kan det vara dags att se över det dagliga intaget.

En genomgång av veganska proteinpulver

Kan man gå ner i vikt med proteinpulver?

Proteinpulver är en förträfflig källa till alla de nödvändiga ämnen man behöver på en daglig basis, samtidigt som man stimulerar kroppen och hjärnan. Många förknippar dock pulver av den här sorten med viktuppgång i form av ökad muskelmassa och inte med bantning. Sanningen är en helt annan! När man drar ner på sitt kaloriintag hamnar kroppen genast i en slags stressituation där den tror att den kommer att svälta, och det första den gör är att börja bryta ner muskelmassa.

Det är därför det är så viktigt att träna om man vill gå ner i vikt, så att det är förbränning av fett och inte muskler som viktnedgången helst ska innebära. Genom att ge sin kropp en extra boost av protein hjälper man den att bibehålla sina muskler samtidigt som man blir av med sina extra kilon. Det finns många måltidsersättande proteindrycker vars syfte är just detta och en extra fördel med proteinintag är att man känner sig mättare längre och därmed lättare kan undvika onödiga mellanmål.

Varför veganskt?

paprika och orter

Det finns mångder av anledningar till varför allt fler väljer en "grönare kost". Det är både gott, nyttigt och miljövänligt.

Enligt de flesta forskare så äter människor i västvärlden idag alldeles för mycket kött med negativa konsekvenser för både den egna kroppen och för miljön. För att börja med kroppen så rekommenderar Livsmedelsverket att man inte äter mer kött och charkprodukter än 500g i veckan som absolut max. Att skära ner på animaliska produkter sänker risken för många sjukdomar som är kopplade till hjärtat och kärlen liksom vissa cancersorter, framförallt de som drabbar tarmarna.

Genom att ersätta köttkonsumtionen med bönor, linser, nötter, tofu, frön och fullkornsprodukter sänker du inte bara risken för sjukdomar, utan fyller dessutom på med massor av nyttiga vitaminer och mineraler. Är man laktosintolerant är veganska proteinpulver också bra och många köttätare väljer att använda rent vegetabiliska produkter då de upplever dem som naturligare och bättre för matsmältningen och hälsan.

Den andra anledningen till att vända sig till vegansk kost är miljön. Det omtalade karbonavtrycket ökar ju mer animaliska produkter vi äter och just köttindustrin bidrar till stor del till de växthusgaser som idag leder till negativa klimatförändringar.

Det sista, men absolut inte minsta, skälet till att bli vegan är av rent humanitära skäl. Miljontals djur lider inom köttindustrin, och känner man empati för dessa varelser är det en bra anledning till att sluta konsumera animaliska produkter.

Olika typer av proteinpulver

De vanligaste typerna av proteinpulver på marknaden idag är vassle- och kaseinprotein, som både kommer ifrån mjölkproduktion, och äggprotein. Alla tre är bra av olika skäl, men då de kommer från djurriket är de inte ett alternativ för människor som lever en vegansk livsstil. Under de senaste åren har forskare upptäckt att vissa av de här proteinpulvren dessutom innehåller ett antal ämnen som inte är särskilt välkomna, som till exempel socker och olika toxiner som smugit sig in antingen från djurens kost eller under själva framställningsprocessen.

Veganska proteinpulver tillverkas från växtriket och efter flera års studier har man nu kommit fram till att de fungerar precis lika bra som de animaliska versionerna. Det rådde länge en viss misstänksamhet bland framförallt styrketränare gentemot de veganska alternativen då många trodde att de omöjligt kan bidra till samma muskelmassa som de animaliska, men det har nu alltså avfärdats.

Det finns ett flertal varianter på veganska proteinpulver men här ska vi nu ta en titt på några av de vanligaste.

  • Ärtprotein: Ärtor innehåller mycket protein och därför faller det helt naturligt att tillverka proteinpulver av dem. Det är gula ärtor som används vid framställningen av proteinpulver och de fungerar alldeles utomordentligt för både personer som vill öka på sin muskelmassa som de som vill gå ner i vikt. Ärtor innehåller dessutom massor med nyttiga vitaminer och mineraler, inte minst järn, zink och magnesium liksom vitamin C, A och B6. Det går mycket bra att göra proteinshakes, pannkakor, bröd eller smoothies av ärtprotein men om man blandar pulvret enbart med vatten är konsistensen och smaken inte lika god som andra veganska proteinpulver. Genom att kombinera ärtprotein med havre kan man dock göra mycket goda drycker.
  • Sojaprotein: Sojabönor har länge använts som ett fantastiskt alternativ till köttprodukter och som proteinpulver kan de användas med stor behållning. Då soja lätt bryts ner passar den här typen av protein särskilt bra om man har känslig mage, och studier visar att regelbunden konsumtion sänker kolesterolnivåerna i kroppen liksom är mycket bra för den kardiovaskulära hälsan.
  • Havreprotein: Havre har blivit en mycket bra alternativkälla för protein under senare år och ute på marknaden kan man idag hitta produkter som havremjölk och havreolja. Många tycker att det här är ett av de godaste proteinpulvren, och havre innehåller naturligt nyttiga saker som vitamin E och antioxidanter. Det är inte ovanligt att havre- och ärtprotein kombineras i proteinpulver, och man kan förutom shakes göra goda omeletter, bröd och pannkakor av det.
  • Pumpakärna: Proteinpulver från pumpakärnor passar särskilt bra i olika drycker som smoothies och shakes, och många tycker att smaken är riktigt god. Pumpakärnor är en mycket bra naturlig källa för omega fetter liksom magnesium och mangan, och innehåller mer protein än havre men mindre än ärtor.
  • Risprotein: En utmärkt källa till protein som är mycket ren och naturlig och som inte har en störande smak. Människor som lider av olika allergier brukar tycka att det här är en av de säkraste och bästa produkterna, och man kan göra goda drycker, desserter och bakverk av risproteinpulver.
  • Hampa: Växten hampa håller på att ta marknaden med storm och det gäller även proteinpulver. Här finns ett rikt innehåll av aminosyror, mineraler och omega-3, och pulvret passar bra till både dryck och mat.
  • Blandade proteinpulver: Eftersom varje vegetabilisk källa till proteinpulver även innehåller andra ämnen som aminosyror, omega fetter, mineraler och vitaminer av olika grad så är det vanligt att tillverkare av produkterna blandar olika sorter. Det kan också ha att göra med smak och konsistens, liksom hur väl de passar till specifika drycker och maträtter. Ris- och havreprotein är till exempel bättre för sötma medan ärt- och hampaprotein ofta är godare i bröd och omeletter. Smaken är dock som baken, och det är alltid bra att testa sig fram.

Vilka proteinpulver är billigast?

Över lag så är det inte några större skillnader på priset vad gäller typen av vegansk proteinkälla, men det finns vissa produkter som kostar mer då de till exempel är gjorda på råris istället för vanligt ris eller om de har framställts på ett ekologiskt eller holistiskt sätt. När du fastställt vilket pulver du tycker passar dig bäst så är det alltid bra att köpa större kvantiteter då det blir billigare ju mer man köper. Det är dock viktigt att du hittar ett pulver som du är riktigt nöjd med så att det inte bara blir stående i skafferiet. Blanda gärna olika sorter och sätt att ta pulvret på, till exempel bars, gröt, shakes, pannkakor och bröd.

Publicerad: 2019-10-21 16:47:08
Senast Uppdaterad: 2019-10-22 14:02:30
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5
Ge din syn på Veganskt proteinpulver
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu