Gainer för dig som vill bygga kroppsvolym

Om du är fast besluten att nå dina styrke- och muskelbyggande mål är det en mycket stor chans att du har övervägt eller överväger att börja använda gainer. Innan du gör det finns det några viktiga saker som du bör vara säker och tänka på så att du inte bara kommer att dra nytta av den gainer du väljer att ta, men att du även ser förbättringar i dina träningssessioner.

Här är några viktiga saker att veta om gainers och varför du bör börja med dem. 

Utmärkt som kosttillskott

För den som inte är alltför nära bekant med alla olika kosttillskott kan begreppet gainer vara något okänt. En gainer är ett kosttillskott som består av en blandning rik på protein och kolhydrater, som även kan vara utökad med tillsatser av kreatin och vissa fetter. Målet är att skapa mer muskelmassa och få snabbare återhämtning samt lagra energi och bli allmänt större. Det är alltså främst kroppsbyggare som använder sig av denna typ av kosttillskott men även sprinterlöpare och andra idrottare som kräver stor muskelmassa i sina sporter och utövande.

Kolhydraterna i en gainer är snabbverkande och är den typ av kolhydrater som behövs precis efter ett hårt träningspass. De gör att du snabbt återhämtar dig och att du fort blir redo för nästa träningspass. Gainers kan köpas både på nätet och i hälsokostbutiker men säljs framför allt i sportbutiker där du även hittar kreatin och andra kosttillskott.

För viktuppgång och snabb återhämtning

Den främsta uppgiften hos en gainer, vilket även namnet antyder till (gainer är engelska för ökning), är att få dig att gå upp i vikt genom att bygga muskelmassa. Det är alltså inget för den som vill hålla sig slank. Därför kan du nog lätt inse att gainer-produkter främst har män som målgrupp.

 

Innehåller proteiner och snabba kolhydrater

Vi har tidigare talat om att en gainer främst innehåller snabba kolhydrater och protein, men för att du ska förstå lite mer, ska vi berätta om innehållet i detalj och med namnen på alla ämnen som finns däri.

  • Vassle finns det gott om i en gainer. Det är ett protein som finns i mjölk och för att göra vasslen till ett proteinpulver filtreras mjölken tills nästan bara proteinet finns kvar. En liten mängd laktosprotein brukar också finnas kvar och det tar man ibland med i innehållet. Vasslen är den största ingrediensen i en gainer och ska man uttrycka sig helt korrekt så är en gainer egentligen ett vassleprotein med tillsats av maltodextrin.
  • Maltodextrin är den snabba kolhydraten nämndes ovan. Det är en stärkelse som kommer från majs, potatis eller ris samt kor och ser ut som ett vitt pulver i gainern.

Exempel på en vanlig gainer är Supreme Mass eller Mutant Mass men det finns också de kosttillskott som enbart kallar sig Gainer.

 

Vad händer i kroppen?

I din kropp lagrar du glykogen som intas i form av kolhydrater. Man kan lagra ca 100 gram i levern och 400 gram i musklerna. Ju mer muskelmassa du har desto mer glykogen kan du lagra i musklerna. Glykogenet förbrukas när du tränar uthållighet eller styrketräning och de nivåerna måste du sedan fylla på. Om du tränar med helt tomma glykogennivåer, riskerar du att få till ett trist och jobbigt pass. Glykogen hjälper nämligen till att prestera på topp. Se därför till att fylla på ditt glykogenförråd innan du sätter igång med ett hårt träningspass så att dina muskler kan få extra stimulans.

Gainer vid intensiv prestation

För att du få ett tillräckligt snabbt glykogenintag krävs det att du får i dig dem inom en halvtimme till en timme efter att du avslutat träningspasset. Om du då ska tävla, eller av någon annan anledning måste prestera snabbt igen inom en viss tid, kan du behöva fylla på förråden direkt. Detta gäller dock inte om du tränar som vanligt eller inte ska tävla direkt efteråt. Intar du kolhydrater som vanligt så fylls i regel glykogennivåerna på igen inom ett dygn. Det beror också på vilka muskler som ska tränas igen inom en viss tid. Ska du använda samma muskler igen inom kort, bör du inta glykogen snabbt och säkert. Då kan en gainer vara ett bra val!

häcklöpare

Inte bara kroppsbyggare drar nytta av gainer

Om du alltså ska träna samma muskler igen inom 24 timmar, kommer dina glykogenförråd att fyllas på automatiskt via din kost (såvida du inte äter en lågkolhydratkost). Du som styrketränar eller tränar 3-4 gånger i veckan, behöver därför inte oroa dig att inte få in tillräckligt med glykogen i kroppen för att orka med nästa pass. Genom pasta, ris, potatis och annat får du i dig kolhydraterna i tid.

Om du istället skulle träna två tunga pass på en dag eller om du deltar i en tävling, ett ultrapass eller en cup av något slag bör du ha en gainer som gör att dina nivåer fylls på direkt. Då orkar du mer och har mer chans att prestera bra i tävlingen!

 

 

 

Vad skiljer en gainer från ett proteintillskott?

Du undrar kanske vad som skiljer gainern från t.ex. vanliga proteintillskott eller kreatin. Protein är ju mycket viktigt för uppbyggandet av musklerna! Det har nämligen kunnat bevisas att genom att du äter mat (och då i synnerhet protein) ökar din muskelmassa med 20-30 %. Vid en undersökning gällande hur vassleprotein i samband med kolhydrater påverkar kroppens muskelproteinsyntes samt muskelproteinnedbrytning såg man inget avsevärt resultat och då kanske du börjar undra varför du ska äta kolhydrater också? Jo, för att extra kolhydrater leder till att du får i dig mer kalorier, vilket kommer att resultera i extra muskeltillväxt. Detta beror på att ett visst överskott av kalorier i samband med träning är anabolt, alltså ger det större muskler.

Gainers är alltså enbart till för viktuppgång. För att du ska gå ned i vikt måste du äta mindre och för att bli större måste du äta mer. Ett större kaloriintag i samband med träning gör att du blir kraftigare men samtidigt mer vältränad. Därför kan detta vara ett bra alternativ till smala killar som gärna vill bli muskulösare snabbare.

 

super gainer

Gainer säljs i pulverform och finns i mängder av varianter

Enklaste intagsmetoden

En gainer består av ett pulver som du tar ca en matsked av och sedan blandar ner i vatten eller mjölk. Denna blandning kommer att öka ditt kaloriintag utan att du behöver äta för mycket, så att du inte ständigt behöver känna dig mätt. Egentligen behövs ingen gainer om du får i dig de extra kalorierna via maten. Eftersom det dock kan vara svårt att äta så mycket som krävs (och till råga på det behöva räkna kalorier genom att väga din mat och liknande) hittar du i gainern en hjälp på traven som garanterat ger dig de kalorier du vill få i dig, med fördelen att du slipper gå omkring med en proppfull mage.

En gainer mättar nämligen inte särskilt mycket men kommer ändå att påverka din vikt. En gainer tar du när som helst på dagen, men vanligtvis efter ett träningspass. Tar du den innan passet riskerar du att känna dig mätt, eftersom du intar den blandad med mycket vätska, och det kan vara ganska obekvämt att träna med en massa vätska i magen.

 

Glöm inte bort kosten!

En gainer ger visserligen ett kaloriintag som gynnar varje person som vill uppleva en viktuppgång relativt snabbt, men dessa kalorier är näringsfattiga. Du måste alltså se till att få i dig den vanliga näringen genom kosten. Att försöka livnära sig på enbart gainer (eller något annat kosttillskott med, för den delen) är varken klokt eller särskilt trevligt. Njutningen för smaklökarna finns inte att få via gainern och kapslar i kosttillskott, så inta din gainer när du har fått i dig allt annat för dagen.

Ett tips är att inta gainern genom att blanda pulvret med mjölk hellre än vatten. Då får du mer smak och samtidigt mer näring. Dock kan detta vara svårt att tänka på eller klara av när man är på gymmet, eftersom mjölk måste hållas kallt och det ofta inte är en fördel att gå omkring och bära på ett mjölkpaket i väskan. Så ibland måste du nog helt enkelt välja att dricka det med vatten. Ta ca 2-3 dl vatten och lägg i lite pulver från gainern. Blanda sedan och drick. Voila!

 

Hur snabbt sker viktuppgången?

Detta beror helt på din kropps förutsättningar; på hur kroppen svarar vid intag av olika tillskott. Det har också att göra med hur mycket mat du äter utöver dina kosttillskott. Vissa svarar långsamt på gainern medan andra kan bli större på bara några veckor. En gainer innehåller ju som sagt främst protein och kolhydrater, som i sin tur ger dig mer energi samtidigt som proteinet hjälper till att bidra till ökad muskelmassa. Kolhydraterna i sin tur är enbart till för att öka din vikt.

schwarzenegger

Arnold - inte enbart gainer

Ett intag av gainer ger dig dock inte automatiskt en garanti på viktuppgång. Det mesta har att göra med hur du äter för övrigt och hur din metabolism fungerar. Om du inte direkt vill öka i vikt, utan endast ser gainern som en återhämtningsdryck, går det också utmärkt. Innehållet är inte sällan uppblandat med kreatin som också finns där för att stärka musklerna. Gainer kan också intas som mellanmål med en frukt. Om du däremot intar gainern precis efter träningen förbättrar du sannolikheten för att öka i vikt (även om så heller inte behöver vara fallet). Återhämtningen och uppbyggandet av dina muskler sker just efter träningspasset och det är då kroppen behöver extra hjälp för att öka massan. Den vanliga doseringen av en gainer brukar vara 1-2 gånger om dagen. Du kan dock även ta mer om du skulle vilja, det beror på hur effektiv den är för dig och om du känner av något.

Somliga kan bli lite avskräckta när de hör namnet gainer. De kanske tänker på de stora muskelknuttarna som ser ut som monster i muskulaturen. Men lugn! Bara för att du dricker gainer, behöver du inte förvänta dig ett resultat som Arnold Schwarzenegger. En gainer är till för att ge dig lite mer muskelmassa och de personer som liknar bodybuilders med värsta tjurnacken tar förmodligen andra tillskott utöver gainer...

 

Olika varianter till olika ändamål

Det finns också olika varianter och styrkor på gainers som innehåller mer eller mindre kolhydrater. Den lägre andelen passar den som inte vill bli så stor eller som samtidigt går på diet, medans den tyngre lämpar sig för den som verkligen vill bygga muskler. Andelen kolhydrater brukar uppgå till 70 % i den tyngre varianten medans det finns ca 20% i den lägre. Den gainern med flest kolhydrater brukar ge ett ytterligare kaloriintag på 900 kcal. Därför ökar du mest i vikt av dessa. Andelen protein varierar också. Det är alltså bara att välja och vraka i butiken för att se vad som skulle kunna passa dig bäst och du kan givetvis byta efter en tid om du anser att den första inte gjort tillräcklig nytta.

 

Behöver man använda sig av gainers för att gå upp i vikt och bygga muskler egentligen?

Gainer som kosttillskott passar alla som vill bli lite muskulösare och bredare genom utökad muskelmassa. Eftersom du tränar samtidigt som du tar den behöver du inte vara rädd för att bli ett fläskberg. Äter du som vanligt annars kommer du förmodligen bara få en bredare och snyggare figur, vilket säkerligen var ditt mål från början. Om du mot förmodan skulle känna att det blir för mycket med gainer, kosttillskott, hård träning och allt vad det livet innebär; sluta med gainern och se hur resultatet blir utan den. Visst är det viktigt att känna sig tillfreds med sin kropp och vara stolt över hur man ser ut, men om du skulle må dåligt av den eller om din vikt överstiger målet, ska du naturligtvis genast sluta. Du kommer att återgå till din vanliga vikt inom kort om du äter de vanliga målen för övrigt.

 

Kan man få biverkningar av gainers?

mandelmjölk

Mandelmjölk är ett av många alternativ för dig som är laktosintolerant

 

Än så länge har det inte uppvisats några allvarliga biverkningar genom att dricka gainers. Vissa kan dock få magbesvär och allt beror också på hur känslig man är. Kosttillskott ska intas olika beroende på vilka egenskaper de har och ibland kan man få problem med magen om man intar dem på fastande mage. Dock ska detta inte beröra gainern; man kan ta den när som helst. Det som gör att man kan få magbesvär, brukar också ha med mjölken att göra. Gainern i sig kan innehålla spår av laktos och många är överkänsliga mot det ämnet. Om man dessutom intar pulvret med flera deciliter mjölk varje dag, kan magen hamna i ytterligare oråd. Om du vet med dig att du är laktosintolerant eller känslig mot mjölkprodukter, bör du helst inte dricka innehållet i en gainer utan istället vända dig till hälsokostbutiken eller sportbutiken för att testa ett annat kosttillskott. Du kan givetvis också inta din gainer med sojamjölk eller mandelmjölk så slipper du känna av obehaget.

Även en stor andel vatten kan bidra till orolig mage. Gainers ska helst tas med ca 2-3 dl vätska och om du gör detta flera gånger per dag samtidigt som du dricker en hel del annan vätska under dagen, kan du känna på vad det gör med din mage. Ta alltså gainers med måtta.

Publicerad: 2019-06-05
Senast uppdaterad: 2019-07-01 13:19:27
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
126 röster, Genomsnitt: 4.4 / 5