L-Arginin

Arginin är en aminosyra som man kan hitta i princip all mat som består av proteiner och dess viktigaste uppgift är att hjälpa kroppen att reparera sig, till exempel vid en skada eller ett trauma. Aminosyran arbetar nära med njurarna och tarmarna, och om en människa av någon anledning har problem med dessa inre organ kan det påverka saker som förmågan att uppta viktiga ämnen från mat och att hjälpa kroppens återställningsfunktioner. Den mänskliga kroppen behöver ständigt få näring, göra sig av med slagg och bygga upp ben, muskler, leder och vävnader och om man till exempel har en brännskada är det extra viktigt att man har Arginin i sig.

För en människa med ett relativt lugnt och normalt liv och en balanserad kosthållning så brukar det inte vara någon större risk för att man skall få brist på Arginin, men om man är stressad eller tränar mycket kan man periodvis behöva extra mängder. Regelbunden träning handlar ju om en bra balans mellan nedbrytning och uppbyggande, och muskler skulle inte bli större om man inte först orsakade slitage (träning) och sedan lät dem läka och bygga upp sig (återhämtning).

Varför behöver vi Arginin?

Arginin är ett mångfacetterat ämne i det att det hjälper kroppen på flera olika plan. En av dess viktigaste funktioner är att ta bort ammoniak från blodet genom urinen, och på så sätt hjälpa kroppen att bli av med slaggprodukter. Det gör ämnet till en av njurarnas främsta allierade och om en person tycker att deras urin börjar påminna om kattkiss kan det vara på grund av Arginin-brist. Reningsprocessen är också extremt viktig för vårt immunförsvar då en förgiftad kropp snabbt försvagas och blir mottaglig för sjukdomar och infektioner.

Funktionen är också nära kopplad till blodtrycket då aminosyran hjälper tillförseln av kväveoxid till blodet, varav människor som har problem med blodtrycket eventuellt kan lida av Arginin-brist. Riktigt hur det fungerar har man ännu inte kommit helt fram till, men enligt forskare så fungerar Arginin avslappnande på blodkärlen, varav trycket sänks. Då detta tillåter blodet att flyta rikligare och enklare finns det även vissa indicier på att Arginin kan ha inverkan på både mäns och kvinnors sexliv då könsorganen hålls väl cirkulerade. På liknande sätt används Arginin inom läkarvården för att behandla och motverka andra cirkulationsproblem som till exempel blodproppar i benen.

Den andra, mycket essentiella, funktionen som Arginin har är att hjälpa kroppen att läka om den blivit skadad eller bränd. Genom att främja celldelningen kan Arginin skjutsa på hela läkningsprocessen och det gäller både yttre skador på huden som inre, som till exempel vid muskelskador. Det är därför som foster och barn behöver Arginin för att kunna växa och utvecklas och för närvarande pågår studier om hur mycket denna aminosyra påverkar produktionen av tillväxthormon.

En informationsvideo om L-Arginin

Var hittar man Arginin?

Man kan hitta Arginin i nästan allt som består av proteiner, men bland de bästa källorna till aminosyran är ägg, mejeriprodukter och rött kött. Det finns också Arginin i vegetabiliska produkter, som till exempel nötter, frön och bönor så veganer och vegetarianer kan tillgodose sig ämnet utan problem. Det finns också höga halter i sjögräs så om man gillar Sushi kan man se fram emot att få i sig mycket av ämnet.

Vem passar Arginin?

Argininets många effekter på den mänskliga kroppen och hälsan har gjort att många olika typer av personer kan ta kosttillskottet med stor behållning. Om man tränar mycket kan ämnet bland annat hjälpa till med blodtillförseln till musklerna, liksom deras återuppbyggnad mellan passen, och om man har problem med erektionen är detta ett ämne som kan hjälpa till. Arginin hjälper också personer som behöver hjälpa att återhämta och reparera sig efter skador och sjukdomar, men alltid på läkarens tillrådan.

Kan man få biverkningar av Arginin?

Man som har magont

Magont kan uppstå vid för stort intag av L-Arginin

Även om det inte tycks finnas särskilt allvarliga biverkningar från Arginin så ska man alltid vara försiktig med sitt intag. Då ämnet hjälper kroppen att reparera sig så kan det leda till att man också går upp i vikt, och i vissa fall har magbesvär och diarré rapporterats vid överkonsumtion. Om man är astmatiker och upplever att besvären blir värre vid intag av Arginin bör man avsluta kosttillskottet med en gång.

Man bör även undvika kosttillskottet om man är gravid eller ammar då det inte utförts tillräckligt många studier över aminosyrans effekter i dessa fall. Avslutningsvis så finns det även vissa indicier på att ämnet kan förvärra herpes då det stimulerar virusets framfart, och studier har visat att människor som går för länge med ett Arginin-överskott kan få problem med minnet, då kväveoxid ansamlas i hjärnans kärl.

Genomgång av 5 bra kosttillskott med arginin

Eftersom Arginin har så många användningsområden finns det olika typer av sammansatta kosttillskott som passar för olika behov. Som är fallet med alla kosttillskott så bör man alltid börja med den lägsta dosen och sedan successivt vänja kroppen vid produkten tills man når maxdosen som aldrig bör överskridas. Glöm aldrig att det dock bara är frågan om ett tillskott och att det viktigaste av allt är att man följer en hälsosam och balanserad kostplan.

CORE Arginin

En fantastisk produkt för den som verkligen vill känna musklerna pumpa under det hårda träningspasset! Ett träningskosttillskott som kommer i pulverform, vilket gör det extremt lätt att reglera doseringen och att få i sig aminosyran. För att Argininet skall komma ut i blodomloppet så snabbt och effektivt som möjligt bör man ta den här produkten på tom mage, men man kan blanda ut den med juice om man föredrar det framför vatten. Ta en halv skopa en halvtimme eller timme före passet för att verkligen känna musklerna arbeta, och för en god återhämtning kan man också ta ytterligare en halv skopa innan man går och lägger sig på kvällen. Många upplever att den extra skopan på kvällen ger en bättre sömn. 

Till Butik
289 kr

CORE Arginine Complex

Denna unika produkt från Core kombinerar två olika typer av Arginin som i samrörelse med varandra ger en bra grund för dem som tränar mycket och hårt. Den rekommenderade dosen är två kapslar en halvtimme till en timme före träningspasset, och efter en kort tids användning märker man att aminosyran dels bidrar till en extra kick med energi men också hjälper återhämtningsprocessen. Arginin låter blodet strömma fritt till musklerna, och man kan med det få ut max av sin träning. Överskrid inte fyra kapslar om dagen! 

Till Butik
199 kr

Healthwell Arginin 750

Den här produkten är framförallt utformad för män som behöver en liten extra kick för de sexuella funktionerna. Genom tillförseln av zink får mannen en bra balans av könshormoner, vilket både påverkar fertiliteten och erektionsförmågan positivt. Zink är dessutom bra för immunförsvaret, synen och håret! Man bör börja sitt intag med en kapsel om dagen, helst på helt tom mage, och om man vill kan man gradvis öka dosen till max tre. Ta dock inte denna produkt om du redan använder erektionshöjande produkter som Viagra då det blir kaka på kaka och kan ge motsatta resultat. 

Till Butik
129 kr

L-Arginine 500mg

Kapslar som innehåller rent och lätt absorberat Arginin och som är tillverkade helt utan artificiella ämnen. Den rekommenderade dosen är en kapsel om dagen på tom mage men med mycket vätska, och den höga dosen av aminosyran kan både hjälpa vid hård träning liksom under den viktiga återhämtningsprocessen efteråt, då musklerna bygger upp sig inför nästa pass. Mycket bra för personer som är allergiska mot jäst, gluten eller mjölk eller som är veganer då kapslarna är helt vegetabiliska. 

Arginine FX

En bra Argininprodukt som dessutom är praktiskt förpackad i 25 pulverförpackningar som man sedan kan blanda ut med till exempel vatten eller juice. Ett kosttillskott för den som satsar hårt på träningen om som både vill hålla sitt fokus på topp och känna musklerna pumpa till max med den ökade blodtillförseln. Tillskottet innehåller också Vitamin C, som ger energi och boostar immunförsvaret, och B2 som är bra för uppbyggandet av muskelcellerna. Här finns också magnesium som underhåller både nervsystemet och bildandet av proteiner.

Senast Uppdaterad: 2019-11-18 09:32:31

Ge din syn på L-Arginin
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu