Glukosamin

Om du lider av eller vill förebygga problem med ditt skelett och dina leder, till exempel knän, armbågar och axlar, så är glukosamin ett kosttillskott som kan passa särskilt väl. Ämnet har använts sedan länge för att hjälpa människor med slitna leder, artros och ledvärk, och tas även av personer i alla åldrar som vill undvika framtida problem.

I den här artikeln ska vi ta en titt på vad glukosamin är, hur ämnet kan hjälpa kroppen och hur man bäst tar det. Vi ska också undersöka dess eventuella biverkningar och diskutera vem som kosttillskottet passar och vem som däremot inte bör ta det. Glukosamin är ett intressant ämne som det pågår en hel del forskning om av flera olika anledningar, och det är inte för inte som det har många fans runtom i världen, bland både människor och djur.

Vad är glukosamin?

Våra kroppar består av enormt många beståndsdelar som alla tjänar olika syften för att bygga, reparera och regenerera celler, och bland dem hittar vi gruppen polysackarider. Om man översätter ordet från grekiskan så betyder det ”många sockersorter” och i den här kategorin hittar vi bland annat stärkelse och glukos. I dagens ökande hälsomedvetenhet så finns det en viss negativ konnotation med allt som har med socker att göra, men sanningen är att vi inte skulle överleva utan dessa substanser. Det är dock en stor skillnad mellan det vita socker som vi använder i bakverk och godis, och det fantastiska ämnet glukosamin som har med benens, broskets och ledernas välmående att göra.

Glukosamin är en av pelarna i formandet av polysackarider och utvinns ur ett ämne som heter kitin och som återfinns ibland annat skaldjurs och insekters skal, eller exoskelett på vetenskapligt språk, men också i vissa bakterier från fermenterandet av sädesslag och i svamp. Kitin kommer även det från grekiskan och betyder överkast eller omslag, med andra ord det skyddande skal som likt våra ytterkläder värnar skaldjurens och insekternas mjuka insida som organ och kärl. På grund av dess uppbyggande och beskyddande effekt, så här glukosamin därför intresserat forskare sedan länge, framförallt i syfte att värna om människas skelett och de leder där de olika benen möts.

Hur påverkar glukosamin kroppen?

Ämnet glukosamin har flera olika effekter på både människors och djurs kroppar och framförallt när det kommer till bildandet och bevarandet av brosk, uppbyggandet av leder, ligament och stärkande av skelett. Det här fungerar på flera nivåer, inte minst i alstringen av det livsviktiga proteinet kollagen, som bland annat bygger upp celler i organ, skelett och hud. Ett annat ämne vars produktion stimuleras av glukosamin är osteokalcin som bland annat främjar frambringandet och beskyddet av ben och tänder, håller våra hjärnor i form liksom påverkar manliga könshormon och kroppens insulinproduktion. Med andra ord så är glukosamin en av kroppens viktiga byggstenar och sätter fart på de livsviktiga substanser och proteiner som håller den stark och frisk och hjälper den att reparera sig vid skador eller efter sjukdom.

En annan viktig funktion som glukosamin har är att minska smärta vid problem med ben, vävnader och leder. Det beror på att ämnet har anti-inflammatoriska egenskaper och med det lugnar ner irriterade kroppsdelar som av olika anledningar blivit inflammerade. Just benvävnader, brosk och leder tar ofta mycket längre tid att reparera sig än muskler och det beror bland annat på att dessa kroppsdelar inte har lika många blodkärl som musklerna har. Det innebär i sin tur att det råder minskad blodtillförsel här, och att det därmed kommer färre ”biologiska hantverkare” till de partier som är skadade eller inflammerade. Det är därför som människor med värkande leder ofta talar om kroniska problem och konstant och långvarig smärta medan en person som fått en muskelskada snabbt brukar kunna läka på några veckor med lite vila och omvårdnad.

Glukosamin som kosttillskott

Glukosamin Kapslar

Glukosamin har flera fördelar på lederna, det verkar bland annat anti-inflammatoriskt

För den som vill prova på glukosamin så är tålamod A och O. Eftersom ämnet ska hjälpa de blodfattigaste partierna av kroppen som leder och brosk så tar det mycket längre tid att nå hit, till skillnad från de kärlrika delarna som muskler, hud och inre organ. Studier visar att personer som tar glukosamin som ett kosttillskott inte får några märkbara effekter förrän efter minst åtta veckor, just på grund av den långsamma tillförseln. Från det att man börjar ta tillskottet tills det att man börjar uppleva dess välgörande kraft kan det dröja flera månader, så vänta i åtminstone tre månader innan du bestämmer om glukosaminet hjälper eller inte.

Glukosamin kan tas i olika former som till exempel tabletter eller pulver och det som avgör vilken form som är bäst är hur man själv förhåller sig till intaget. Vissa personer tycker att det är obehagligt att svälja kapslar eller tabletter medan andra tycker att det är enklare än att blanda ut pulver i till exempel mjölk eller yoghurt och sedan äta det. Man kan dela upp intaget till flera tillfällen om dagen eller allt på en gång. Det finns rena glukosaminprodukter som enbart innehåller substansen i fråga, liksom hälsoprodukter som innehåller ämnet som en av flera ingredienser där bland annat kollagen eller andra former av sulfat ofta blandats.

I många fall kombineras glukosamin-produkter med ett viktigt ämne som heter chondrotin, vars främsta uppgift är att tillföra vätska och fukt till kroppens olika delar. Detta ämne ligger bland annat bakom produktionen av den mycket uppmärksammade hyaloronsyra som ingår som en känd ingrediens av framförallt hudkrämer på grund av dess återfuktande verkning. Chondrotin har även det anti-inflammatoriska effekter, och man skulle kunna kalla det för naturens smörjmedel. Det, i kombination med faktumet att även chondrotin är en långsam agent, gör substansen till en lämplig partner till glukosaminet.

Vem passar glukosamin?

Alla människor kan ta glukosamin i förebyggande syfte men ämnet lämpar sig särskilt väl för personer som av olika anledningar har problem med lederna. Det kan handla om temporära skador, som till exempel en stukning eller en vrickning, men också om mer permanenta eller åtminstone långvariga problem som artros och ledinflammationer. Vissa människor föds helt enkelt med svaga leder, och med träning och ett bra kosttillskott kan man komma till bukt med detta problem.

För dem som tränar hårt och regelbundet så kan glukosamin, särskilt i kombination med chondrotin, ha en positiv inverkan på ledernas och musklerna återhämtning och uppbyggnad mellan passen. Som bekant så blir den som tränar inte starkare under passets gång utan bryter i själva verket ned sina muskler och leder, vilket yttrar sig att man blir tröttare och tröttare under träningen. Det är i stället under vilan efteråt som kroppen återhämtar och reparerar sig, med resultat att den blir starkare och mer uthållig. Genom att tillföra glukosamin hjälper man sin kropp under denna uppbyggnadsfas och förstärker dess skydd mot framtida skador och smärta.

Forskare har observerat att de personer som upplever de mest positiva effekterna av glukosaminintag är de som lever mycket fysiskt aktiva liv eller som tävlings-tränar. Riktigt vad det beror på är omdiskuterat men det finns några rådande teorier, inte minst att alla former av fysisk aktivitet ökar blodtillförseln till de drabbade områdena som annars inte får mycket blod alls och därmed transporteras ämnet dit snabbare och mer kraftfullt. En annan teori är att glukosaminet särskilt stimulerar själva uppbyggnadsprocessen som följs av ett hårt träningspass och att individer som tränar hårt nästan ständigt befinner sig i denna, medan personer som mest sitter hela tiden inte befinner sig i samma stadium av regeneration och uppbyggnad.

Glukosamin och artros

Ett av de främsta användningsområdena vad gäller glukosamin är bland människor som lider av artros. Det här är en mycket vanlig sjukdom som framförallt drabbar kvinnor över 40, men det finns också många män och yngre som lider av artros.

Enkelt förklarat så beror artros på att det ”vadderande” brosk som skyddar benpiporna som möts i lederna från att gnuggas mot varandra brutits ner i varierande grad. Det leder till smärta både vid stillasittande och rörelse, och för många personer upplevs problemet som handikappande och ångestladdat. Att vakna på morgonen med smärta eller att ha ont när man ska utföra enkla vardagssysslor är nog så deprimerande, och det är inte ovanligt att människor med artros slutar med olika aktiviteter som de alltid tyckt om. De vanligaste formerna av artros drabbar knän, axlar och fingrar men även rygg och armbågar, det vill säga de mest använda lederna i kroppen.

Idag vet vi mer om artros än någonsin förr och till skillnad från gamla metoder som vila och undvikande av ansträngande fysiska aktiviteter rekommenderar läkare idag att man rör mycket på sig och gärna sysslar med saker som promenader, cykling och framförallt simning. För att komplettera denna effektiva metod mot artrosen har man också sedan länge talat väl om glukosamin då dess påverkan på just leder och brosk är dokumenterad.

Det råder dock en hel del diskussioner om huruvida detta är myt eller sanning och de lärde tvistar om saken. Problemet är att man fram tills nu inte genomfört tillräckligt många stora och vidsträckande studier på människor och därför inte till 100% kan konfirmera verkliga resultat. Glukosamin skrivs därför inte ut på recept som läkemedel, utan finns endast i form av kosttillskott, och kan inhandlas fritt både på apotek och i hälsokostbutiker. Bland de artrosdrabbade som upplever glukosamin som lindrande finns framförallt de som lider av lättare eller medelsvåra former, liksom hos dem som lever extra aktiva liv. Då ämnet hjälper kroppen att återbygga brosk kan glukosamin också fungera som ett slags bromsmedel, då det förhindra det redan existerande brosket från att brytas ner ytterligare.

Hur mycket ska man ta?

För att glukosamin ska ha en avgörande och varande effekt på den som tar ämnet så bör den dagliga dosen ligga på mellan 1500-2000 mg, beroende på saker som kroppshydda, ålder och livsstil. Den rekommenderade formen av glukosamin kallas för glukosamin sulfat då andra varianter av ämnet inte visat ha några dokumenterade effekter på människor eller djur. Medlet tar lång tid på sig att verka, så för att börja känna dess positiva effekter bör man låta det ta minst ett par månader. Som är fallet med alla tillskott så är det alltid bäst att börja med en lägre dos och sedan gradvis öka på den, men man bör hela tiden komma ihåg att det tar tid för glukosamin att verka märkbart.

Fördelar och nackdelar med glukosamin

Vem ska inte ta glukosamin?

Forskare avråder med viss försiktighet människor med diabetes eller förhöjd insulinkänslighet att ta glukosamin som kosttillskott då det finns vissa indicier som pekar på ämnets påverkan på kroppens reaktion och produktion av insulin. Det finns dock inga starka belägg för detta då de försök som gjorts framförallt har varit på djur och att det i de fallen alltid handlar om rena injektioner snarare än ett gradvis kosttillskott som inte kommer upp i de höga nivåer som använts under försöken. Det är alltid en god idé att tala med sin läkare om man har reservationer och har man problem med sitt blodsocker är detta särskilt viktigt.

Ett grupp som däremot inte alls bör ta glukosamin är personer som är allergiska mot skaldjur, då de flesta kosttillskott görs från skalen av framförallt räkor. Det bör poängteras att all glukosamin inte kommer från skaldjur och att det inte är glukosaminet i sig som allergiker regerar negativt mot, men för att vara på den säkra sidan är det bäst att undvika kosttillskottet.

Biverkningar

Det finns inga kända allvarliga biverkningar från kosttillskott med glukosamin men i de fall där man har rapporterat otrevliga verkningar så har det framförallt handlat om trötthet, magproblem som gaser, diarré eller förstoppning liksom hudklåda och rodnader. Som redan nämnts så bör personer som är allergiska mot alla typer av skaldjur undvika glukosamin och det finns vissa teorier om att diabetiker och personer med förhöjt blodsocker eller blodtryck eventuellt kan få biverkningar.

I extremt sällsynta fall så har det rapporterats om hjärtklappningar efter en tids intag av glukosamin och därför bör personer med högt blodtryck eller kända hjärtproblem också konsultera läkare för säkerhets skull.

Nya rön

Intressanta studier av glukosamin är för närvarande på gång både i ren medicinskt syfte och inom skönhetsindustrin. Detta beror framförallt på att forskare har sett ett visst samband mellan kroppens och hudens åldrande och glukosamin och dess bromsande effekter. Det verkar också finnas en koppling mellan ökade nivåer av glukosamin och livslängd, både bland djur och människor, även om det ännu inte riktigt fastställt hur det hela hänger ihop. Andra studier visar att glukosamin eventuellt har en påverkan på saker som metabolism och ämnesomsättning, men än så länge är ingenting fastställt med säkerhet.

Senast Uppdaterad: 2019-10-08 15:15:21

Ge din syn på Glukosamin
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu