Kolhydrater

Kolhydratstillskott kan ses som en av de främsta tillskott som används för att hjälpa till med viktuppgångar. Ett konkret exempel på detta kan vara en människa som är smal och under hela sitt liv legat på ett kaloriunderskott vad gäller sin generella kost. Om denna person skulle få för sig att börja med styrketräning för att försöka bygga muskler och bli stor kommer det inte bara gå åt extra proteiner. Eftersom att man behöver ligga på ett kaloriöverskott när man bygger krävs att personen i fråga börjar äta mer kolhydratsrik kost såsom potatis, ris och pasta. Har han då legat på ett kaloriunderskott under större delen av sitt liv kommer det att bli krångligt att direkt börja äta mycket mer för att gå över till ett kaloriöverskott. Att kunna använda sig av en mellanmålsshake varje dag i form av en kolhydratsblandning(gärna med röd mjölk) kommer garanterat att hjälpa personen att få in näring för sitt kroppsbygge.

Kolhydratstillskott finns i flera former där de vanligaste är pulver och bars. En viktig del att tänka på är att man kan dela in kolhydraterna i långsamma och snabba kolhydrater. Namnet får de eftersom att det handlar om hur lång tid det tar för kroppen att bryta ner och omvandla dem till energi. En snabb kolhydratsblandning, exempelvis i form av en gel, skulle kunna användas inför ett gympass för att ge dig en extra kick inför träningen medans de långsamma kolhydraterna istället är mer lämpliga efter ett pass när kroppen har slut på energi och behöver bygga upp ett lager igen.