Kalium, kaliumtabletter och kaliumtillskott

kaliumtabletterFler och fler människor drabbas av brist av kalium. I den här artikeln tänker vi gå igenom information om ämnet, vad brister kan leda till samt även ta fram förslag på olika sorters kaliumtillskott. Både från kaliumtabletter men även eventuella andra kosttillskottskällor.

Kalium är ett grundämne, det har atomnummer 19 och går under bokstaven ”K” i det periodiska systemet. Namnet Kalium kommer från det arabiska ordet al-qalyah och betyder ungefär 'aska från plantor'. En äldre teknisk term på kalium är potassium (av pottaska) och det är det namnet som fortfarande används på engelska för att beskriva grundämnet. Kalium tillhör gruppen alkalimetaller och är vanligt förekommande i naturen, i sin grundform uppträder den som en silvergrå, blank, mjuk men solid metal, men oftast är kalium bundet till salt och finns då oftast i havet. Kalium är, efter lithium, den näst lättaste metallen och har faktiskt en densitet som är lägre än vatten. Detta ger kalium den, bland metaller, ovanliga egenskapen att den flyter. Kalium även finns i oss människor. En vuxen person har ungefär 150-250 gram kalium i kroppen och en överhängande majoritet av allt kalium vi får i oss är genom den mat vi äter. Det finns dock många människor som har problem med att få i sig tillräckligt med kalium genom kosten. Det är även här som det kan vara läge att använda sig av kosttillskott eller närmare bestämt ett kalium tillskott. Detta kan vara dels från specifika kaliumtabletter men det finns även en hel del olika kosttillskott med innehåll av flertalet mineraler i en så kallad multimineraltablett. Under en vanlig dag får vi i oss mellan 2-5 gram kalium. Ungefär 98 % av allt kalium i kroppen finns inne i våra celler och de utgör ungefär 4-5% av alla mineraler i vår kropp. Vår kropp är väldigt bra på att ta upp kalium och hela 90 % av kaliumet kan kroppen ta till vara på. Resten försvinner som slaggprodukter i till exempel svett eller urin. Blodet innehåller 16–22 mg/100 ml kalium och de röda blodkropparna innehåller 420 mg/100 ml.

Vad är kalium bra för?

Kalium har tillsammans med natrium en väldigt viktig funktion i vår kropp där de samarbetar i något som kallas natrium/kaliumpumpen. Deras främsta egenskap är att de justerar vätskebalansen i kroppen. Natrium/kaliumpumpen reglerar och kontrollerar även transporten av näring in och ut i cellerna. 
Andra egenskaper som kalium har:

  • Det hjälper till att omvandla glukos till glykogen.
  • Det finns med i njurarnas process att reglera syra-bas balansen i kroppen.
  • Kalium stimulerar levern och reglerar hjärtrytmen. 
  • Kalium är även viktigt som ett alkaliskt (basbildande) ämne för att upprätthålla likvärdig syra/basbalans i blodet och vävnaderna och skyddar på det sättet kroppens organ och vävnader från att bli skadade på grund av de blir ”översyrade”.
  • Det fyller en viktig funktion när det gäller att kontrollera aktiviteten hos hjärta, muskler, nervsystem och nästan varje cell i kroppen. Studier utförda i Storbritannien har visat att en kost med högt kaliuminnehåll och ett lågt natriuminnehåll har en normaliserande inverkan på blodtrycket hos personer med förhöjt blodtryck. Kalium utvidgar blodkärlen och sänker därmed blodtrycket. Rätt kaliumbalans är väldigt viktigt för att hjärtats rytm ska bibehållas och för att hjärtskador undvikas.

Kaliumbrist symptom 

Brist på kalium kallas hypokalemi och onormalt höga värden kallas hyperkalemi. Brist på kalium är väldigt ovanligt men kan uppstå till exempel vid långvariga diarréer, överanvändande av vätskedrivande läkemedel eller om man äter allt för mycket energidrivande kost. Kaliumbrist leder till trötthet, muskelsvaghet och rubbningar av hjärtrytmen. Kaliumbrist kan även leda till depression och förvirring. Kan man då få i sig för mycket kalium? Man kan få i sig för mycket kalium om man till exempel under lång tid har ätit mat med väldigt högt kaliuminnehåll eller om man har ätit kaliumtillskott utan att egentligen ha haft behovet för det. Ett sådant överintag kan påverka hjärtrytmen hos människor med nedsatt njurfunktion. I väldigt ovanliga fall kan en väldigt hög intag leda till hyperkalemi som är ett livsfarligt tillstånd som orsakar störningar och oregelbunden hjärtrytm vilket i sin tur kan utgöra en risk för hjärtstillestånd.

Hur får vi i oss kalium 

Kalium är, som tidigare nämnts enklast att få i sig genom mat eller kaliumtillskott. Banan och avokado har väldigt höga halter av kalium och så har även spenat. Annat livsmedel som innehåller mycket kalium är mjölkprodukter, nypon, sojabönor, andra sorters bönor, nötter och frön, vetegroddar, torrjäst, kålväxter, kelp, kakao och te. Även i frukt, bär och spannmål, övriga grönsaker, potatis och rotfrukter kan du hitta kalium.

Kalium dosering

När man ska välja kaliumtillskott så får man vara noga med att välja rätt för det finns lite olika varianter att välja mellan. kalium-karbonat, kalium-citrat och kalium-aspartat till exempel har alla en hög upptagningsförmåga och är därför att föredra. Kalium-oxid är kroppen inte så bra på att ta upp och rekommenderas således inte.

En annan viktig detalj när man letar efter tillskott är den faktiska mängden kalium i varje tablett. Ofta kan det stå att en produkt innehåller 200mg kalium-citerat. Detta betyder inte att man kommer få i sig 200mg kalium eftersom det även finns ”citrat” i tabletten. Den faktiska kaliummängden i kalium-citrat är 22 %, vilket innebär att 200 mg kalium-citrat innehåller 44 mg kalium.
Ett minskat intag av mat och ökat vätskeintag påverkar kroppens mineralbalans. Så därför kan personer som tränar väldigt hårt eller går på något sorts diet behöva äta extra kaliumrik mat eller ta ett kaliumtillskott för att balansera upp detta.

Dosering

  • Kön/Grupp/Ålder Rekommenderat dagligt intag
  • Spädbarn 6-11 månader 1,1 gram
  • Barn 12-23 månader 1,4 gram
  • Barn 2-5 år 1,8 gram
  • Barn 6-9 år 2,0 gram
  • Flickor 10-13 år 2,9 gram
  • Pojkar 10-13 år 3,3 gram
  • Kvinnor och flickor över 14 år 3,1 gram
  • Män och pojkar över 14 år 3,5 gram
  • Gravida och ammande 3,1 gram 
'