Kalciumtabletter

Din kropp behöver kalcium för att bygga och bibehålla starka ben. Över 99% av kalcium i din kropp är lagrad i din botten och tänder. Det är så pass viktigt att om du inte får det rekommenderade beloppet i din diet så tar din kropp kalcium från ditt skelett och dina tänder och för det till andra ställen vilket på sikt försvagar dina ben. Så hur mycket kalcium behöver du varje dag? Nedan följer de nuvarande rekommendationerna tillsammans med annan bra information. Vi listar även bra tillskott med kalcium.

Vad är kalcium?

kalciumtabletterDu har mer kalcium i kroppen än några andra mineraler. Kalcium har många viktiga jobb och funktioner. Kroppen lagrar mer än 99 procent av sitt kalcium i skelettet och tänderna för att hålla dem starka. Resterande mängd finns i hela kroppen i blod, muskel och vätskan mellan celler. Din kropp behöver kalcium för att hjälpa muskler och blodkärl att dra ihop sig och expandera, för att utsöndra hormoner och enzymer och för att skicka meddelanden genom nervsystemet.

Kalcium är ett mineral som är en viktig del av ben och tänder. Hjärta, nerver och blodlevringssystem måste också ha kalcium för att fungera. Kalciumtillskott används för behandling och förebyggande av låga kalciumnivåer och resulterande bentillstånd inklusive osteoporos (svaga ben på grund av låg bentäthet), rakitis (ett tillstånd hos barn som involverar benhårdhet), och osteomalaci (en uppmjukning av ben som involverar smärta). Kalcium används också för premenstruellt syndrom (PMS), kramp i benen vid graviditet, högt blodtryck under graviditet (preeklampsi), och att minska risken för kolon- och rektal cancer.

 

Varför ska man ta kalciumtabletter?

Vissa människor använder kalcium för komplikationer efter gastric-bypass-kirurgi, högt blodtryck, högt kolesterol, borrelia, för att minska höga fluorhalter hos barn och för att minska höga blynivåer. Kalciumkarbonat används för halsbränna. Kalciumkarbonat och kalciumacetat används också för att minska fosfatnivåerna i människor med njursjukdom. Kalciumrika livsmedel är bland annat mjölk och mejeriprodukter, grönkål och broccoli, samt kalciumberikade citrusjuicer, mineralvatten, fiskkonserver med ben, och sojabearbetade produkter med kalcium. Kalcium kan interagera med många receptbelagda mediciner, men effekterna kan ibland minimeras genom att ta kalcium vid en annan tidpunkt.

 

Hur fungerar kalcium?

Ben och tänder innehåller mer än 99% av allt kalcium i människokroppen. Kalcium finns även i blodet, muskler och andra vävnader. Kalcium i skelettet kan användas som en reserv som kan frigöras in i kroppen efter behov. Koncentrationen av kalcium i kroppen tenderar att minska när vi åldras eftersom det frisätts från kroppen genom svett, hudceller, och avfall. Dessutom tenderar absorptionen av kalcium att minska hos äldre kvinnor på grund av minskade östrogennivåer. Kalciumabsorptionen kan även variera beroende på bland annat kön och ålder.

Genom att ta extra kalcium, genom exempelvis kosttillskott, hjälper du benen att återuppbyggas ordentligt och förbli starka.

 

Dosering av kalciumtillskott

Din kropp behöver kalcium för att bygga starka ben när man är ung och för att hålla benen starka när man blir äldre. Alla behöver kalcium, men det är särskilt viktigt för kvinnor och flickor. Många människor, däribland de flesta kvinnor, får inte i sig tillräckligt med kalcium. 

Hur mycket kalcium behöver man per dag?

Kvinnor:

Om du är 19 år till 50, behövs 1000 mg (milligram) av kalcium varje dag.

Om du är 51 år eller äldre, behövs 1200 mg kalcium per dag.

Män:

Om du är i åldern 19 till 70, behövs 1000 mg kalcium per dag.

Om du är i åldern 71 år eller äldre behövs 1200 mg kalcium per dag.

Barn:

Barn i åldern 9 till 18 behöver 1300 mg kalcium per dag.