Ingefära

Ingefära har använts som en medicinsk ört över hela världen i tusentals år för förmågan att främja hälsosam tarmbakterie, förbättra matsmältningen, minska inflammation, stödja kardiovaskulär hälsa, hjälp menstruationskramper, magont och lindra illamående. Under senare tid har ingefäratillskott blivit allt mer populärt men även vissa traditionsenliga intagsmetoder såsom té på ingefära. 

Ingefära och ingefäratillskott

Ingefära är en urgammal krydda som fått statusen "naturlig medicin". Detta beror bland annat på att kryddan har använts under en mycket lång tid, har matsmältningsvänliga egenskaper och ger upphov till en mängd hälsofördelar. När det kommer till superfoods, rankas ingefära högt på listan tack vare sin kraftfulla fördelar för just hälsan.

Plantan och kryddans smak är allt annat än subtila. Många av oss älskar att använda denna krydda för att smakförstärka våra hemlagade rätter. Andra har svårt för det. Ingefärans otroliga förmågor att lindra allt från magproblem till inflammationer är två anledningar till att det förtjänar uppmärksamhet.

 

Vad är egentligen Ingefära?

Ingefära är en blommande växt från familjen ”Zingiberaceae”, något som växer naturligt i tropiska regnskogen i Södra Asien. Människor runt om i världen har använt kryddan i tusentals år, både för dess kulinariska och medicinska fördelar. Vad de flesta av oss tänker som ingefära är faktiskt rhizom (stammen) av ingefärsplatan, som finns under jorden. Beroende på vilken typ av ingefära som du köpa, kommer "köttet" att vara antingen gult, vitt eller rött. Färsk ingefära är täckt av ett brunt lager. I Indien, används ingefära en hel del i det dagliga livet. Chai-te som är dränkt med ingefära är en hushållsfavorit, och är även ett populärt val för att slåss mot förkylning och influensa bland äldre människor.

På miljontals matbord i Indien, ser du tändstickor av färsk ingefära som bildat en mjuk rosa färg från att vara indränkt med citronsaft och salt: ett ypperligt komplement till alla tillagda måltider. Ta och testa lite färsk ingefära strax före en måltid för att stödja din matsmältning, och för att behålla ett hälsosamt tarmsystem! Du kan alltid riva och pressa i en varm kopp med te, lägga till det juice, bakverk, smoothies och mycket mer... det gäller att experimentera här, och ha kul.



2 sätt du kan använda Ingefära på

1. Kryddigt doftande ingefära och ris

Koka basmatiris. När du tar av locket, ta och snabbt rör i finhackad vitlök, ingefära, grön chili och färska korianderblad—den explosiva smaken och doften kommer att tillfredställa dina smaklökar.

 

2. Ingefära I Te

En toppenidé: riv lite ingefära och lägg det i i te eller via din juicepress. Det finns flera olika renande och helande Ingefära-te där ute som kommer att ha goda effekter på din hälsa. Många som testar att detoxa sin kropp brukar även inkludera ingefära som en av ingredienserna i deras "detox-blandning".

 

Hälsofördelar av Ingefära

Ingefära är som vi tidigare var inne på en delikat, naturlig krydda som erbjuder ett bra sätt att krydda upp din mat på.Men det är inte allt: hälsofördelar av ingefära är för många för att det ska ignoreras. Dagens forskning har börjat att fånga upp den uråldriga visdomen som gått genom tiderna, med en del spännande resultat.

Här är några av de mest otroliga sätt hälsoeffekterna av ingefära kan ändra ditt dagliga liv:

 

Ingefära Lindrar Illamående

Ingefära har länge använts för att bekämpa sjösjuka, och med goda skäl. En studie har gjorts på sjömän (som var oerfarna med att segla under tuff sjö) i tre olika grupper. Den första fick anti-illamående medicin, den andra fick placebo, och den tredje ingefära. Forskarna fann att den grupp som hade fått i sig ingefära, hade haft färre symtom av illamående och yrsel än placebogruppen.

Ingefära fungerar inte bara bättre än placebo. En omfattande översyn av sex olika studier drog slutsatsen att ingefära var "lika bra" som medicin du kan köpa på apoteket mot just illamående. Så du får alla fördelar – utan risken för negativa biverkningar.

 

Ingefära botar alltså illamående och yrsel hos sjömän och gravida kvinnor.

Ingefära har också visat sig hjälpa mot graviditetsillamående symtom bland gravida kvinnor. En studie fann att det minskade känslor av illamående, även om frekvensen av kräkningar förblev densamma. För att vara säker, se till att få klartecken från din läkare innan du börjar använda ingefära när du är gravid.

Så nästa gång du ska ut på båtfärd och du vet med dig att risken för åksjuka finns, tänk på ingefäran. Du kan alltid tugga på en bit av roten, ta kapslar(tabletter), eller ha i det i en enkel kaffe genom stöpning av en liten rot i ett par koppar varmt vatten. Det krävs inte mer än ett gram eller så, för att avsevärt minska illamående symtom.

 

Ingefära minskar Inflammation

Ingefärans mest fantastiska förening, "gingerol", har en potent anti-inflammatorisk effekt.
Det gör ingefära till ett utmärkt val om du upplever smärta i lederna, oavsett svårighetsgrad. Många studier har funnit att ingefära är effektivt även för personer med artros eller reumatoid artrit, vilket resulterar i mindre smärta och bättre rörlighet.

Så om du har artrit? Prova lite ingefära. De anti-inflammatoriska egenskaper kommer att hjälpa dig långa vägar!

Dessa fördelar är långsiktiga och mycket riktiga. En ett år lång undersökning av människor med artrit smärta i knäna, jämfördes med en kontrollgrupp och de som tog ingefära varje dag. Gruppen som tog ingefära rapporterade mycket mindre subjektiv smärta. Även omkretsen av knäna mättes, och började att släppa hos gruppen med ingefära efter cirka 12 veckor. Detta ger ett objektivt mått om att ingefära reducerar svullnad.

Forskare arbetar fortfarande för att förstå hur ingefärans anti-inflammatoriska effekter fungerar. Men en studie som gjorts under 2005 visade på en möjlig förklaring: ingefära undertrycker signalämnen, pro-inflammatoriska ämnen som produceras inom slemhinnan i lederna, ledbrosk, och immunceller.

 

Ingefära förhindrar bakterie-och svampinfektioner

Ingefära är inte bara en bra krydda att vända sig till när man är illamående och sjuk. Det kan hålla dig frisk och hjälpa dig från att bli sjuk! Gingerol föreningar som vi nämnde tidigare, ser till att sänka din risk för flera infektioner.

 

Hur bra är ingefära för att stärka ditt immunförsvar?

En grupp av Nigerianska forskarna har funnit att ingefära var ännu mer effektiv på att döda Staphylococcus aureus (staph infektioner) och Streptokocks pyogenes än konventionella antibiotika. Detta har viktiga konsekvenser om du återhämtar dig på sjukhus efter en sjukdom eller ett kirurgiskt ingrepp, där det är vanligt med bakteriella infektioner.

Var inte rädd för tandläkaren: en bit av ingefära hjälper till att hålla tandköttet i schack.
Ingefära främjar även en renare och friskare mun. Det hämmar tillväxten av orala bakterier kopplade till tandköttssjukdomar, som tandlossning och tandköttsinflammation.

Förutom att förhindra bakteriella infektioner, har ingefära också visat sig vara effektiv mot svampinfektioner såsom Candida albicans, och andra som är resistenta mot antimikrobiell behandling.

 

Ingefära lindrar halsbränna, magsår och andra matsmältningsproblem

Ingefära är anti-inflammatoriska effekter som kan hjälpa till att slappna av musklerna i magen och hjälpa till att flytta maten genom matsmältningssystemet på ett smidigt sätt.

Det fungerar särskilt bra för människor med kroniska matsmältningsbesvär, ett tillstånd där det behövs längre tid för magen att tömma genom de små tarmarna. Många forskare tror att denna fördröjning av tömning av magsäcken är det som orsakar så många matsmältningsbesvär och symtom. En studie fann att drygt ett gram ingefärspulver innan en måltid kan snabba upp magtömningen med 50 procent.

Två råttstudier förklarade hur detta fungerar. Forskarna fann att ingefära gör att kroppen bättre utsöndra galla och stimuleras trypsin och bukspottkörtel amylas, som båda är viktiga enzymer för matsmältningen. Samma forskare sa även att regelbunden konsumtion av ingefära och andra kryddor är en viktig del av en sund matsmältning.

Om allt detta inte var nog visade en studie 2007 att ingefära var flera gånger mer effektiv än medicin receptbelagd medicin som Prevacid vid behandling av halsbränna och magsår.

 

Ingefära lindrar muskelsmärta

Om du tränar, är du säkert alltför bekant med den ömhet som kommer senare. Det kan vara smärtsamt, och tufft att motivera dig själv att hålla dig till din dagliga rutin om du redan har ont.

Ingefära hjälper mot detta. Vad det handlar om här är att gingerol (som vi nämnt tidigare) har anti-inflammatoriska effekter. Gingerol inte bara minskar de tillstånd som resulterar i smärta (inflammation). Det fungerar också på smärtreceptorer i sig. Som när du äter paprika, så ser den kryddig smaken av ingefära till att brinner för en sekund, men att det i slutändan lindrar smärta och skapar andra positiva effekter.

En studie fann att daglig ingefärstillskott under 11 dagar ledde till att cirka 25 procent minskning av muskelvärk efter övningar.

Resultaten är lovande, utan tvekan! Men nyckelordet här är att äta det varje dag. Samtidigt som ingefära definitivt lindrar muskelsmärta, händer det inte på en gång. Det är bäst att ta lite varje dag för att du inte ska märka av smärtlindring tills 24 till 48 timmar senare.

 

Ingefära främjar en sund själ

Inflammation och oxidativ stress påskyndar åldrandet. Det är därför många forskare anser att det är till stor del ansvarig för Alzheimers sjukdom och andra kognitiva problem.

Ingefära bekämpar inflammation och fungerar som en antioxidant, så det kan hjälpa oss att upprätthålla en hälsosam kognitiv funktion när vi åldras.

En studie undersökte ingefärans effekt på medelålders kvinnor och fann att den dagliga dosen av ingefära kosttillskott ledde till förbättrade arbets-minne och reaktionstid.

En annan studie fann att under både normala råttor och råttor med kemiskt inducerad minnesunderskott, förbättrade ingefärsextrakt prestanda på ett nytt test som gjordes. Det fanns förbättringar i inlärning och minne, samt ökad aktivitet i hippocampus, en del av hjärnan som är starkt engagerad med minnet.

 

Ingefära hjälper mot förstoppning

Vi har redan berört ingefärans otroliga förmåga mot infektioner. Men om du ändå lyckas bli sjuk, kan du lita ingefäran av en annan anledning.

Ingefära är naturligt slemlösande, vilket innebär att den löser upp slem i lungorna och luftvägarna och hjälper dig att hosta upp det.

Det är bra för en rad olika respiratoriska problem. Forskare vid Columbia University har funnit att ingefära hjälper till att slappna av musklerna runt din kropps luftvägar, som kan tygla och göra andningen svår för personer med allergier eller astma.

Nästa gång du har och göra med tryckande bröst eller en ihållande hosta, testa att göra varm dryck som te, med ingefära och citron, ett par gånger om dagen. Du kommer snart märka att du kan andas mycket lättare.

Så, nästa gång du är sjuk, bör din rutin vara att direkt göra dig en varm kopp te med ingefära, varje dag, tills du frisknat till.

Ingefära är en av de mest utsökta och näringsrika kryddorna vi har på vår jord. Ju mer forskarna studera denna fantastiska planta och krydda, ju fler fördelar verkar de upptäcka.

Hitta sätt att göra ingefära till din vanliga krydda för dina måltider, och du kommer att skörda frukten av fördelarna. Oavsett om det är att slåss mot muskelsmärta, en envis hosta, eller för att skydda din hjärna och ditt hjärta, så har naturen gett oss ett mäktigt verktyg i vår strävan efter god hälsa!

 

Fördelar med ingefära kapslar

Ingefära är en ört med många goda hälsoeffekter. Dess aktiva föreningar--känd som gingerols--har bevisad anti-inflammatoriska och anti-illamående egenskaper, och kan vara till bra hjälp för att behandla dålig cirkulation och höga kolesterolvärden. Ingefära har en hög halt av vitaminer, mineraler och antioxidanter och kan vara effektiv för att lindra symptomen av sjukdomar såsom artrit och Irriterad -Tarm-Syndrom (IBS).

 

Kardiovaskulära Effekter med ingefära

Ingefärskapslar kan vara fördelaktigt för människor med vissa hjärt-kärlsjukdomar. Enligt en studie som gjorts, kan ingefära hjälpa till att förebygga blodproppar och lägre nivåer av det "onda" LDL-kolesterolet, som kan hjälpa till att skydda mot skadade blodkärl som orsakas av åderförkalkning. Dess värmande och blodförtunnande effekter hjälpa och ser till att blodet kan cirkulera mer fritt, vilket ger bättre cirkulation i hela kroppen.

 

Slutsats

Vi kan utan tvekan komma överens, efter stt ha gått igenom all fakta i denna artikeln, att ingefära kommer med en rad hälsosamma effekter och bör vara något som vi alla har liggandes där hemma, antingen för vår matlagning eller som ett kraftigt verktyg när vi drabbats av förkylning eller liknande. Ingefära har enastående effekter på människans kropp och kan göra under. Med tanke på att ingefära kommer från moder jord är det ett utmärkt sätt att hjälpa kroppen, utan att riskera några biverkningar. Hoppas artikeln varit till god hjälp för att täcka det mesta om Ingefäran och dess hälsofördelar.