Paranötter

Paranötter, Brazil nuts på engelska, är ett nyttigt och helt naturligt kosttillskott. Denna nöt är populär i träningskretsar eftersom den sägs kunna höja testosteronnivåerna i kroppen. Paranötter är också ett av de livsmedel som innehåller högst koncentration av selen, ett ämne som bland annat skyddar cellerna mot oxidation.

Flera hälsofördelar

Nötter har generellt sett ett bra näringsinnehåll och paranötter hör till de absolut näringstätaste nötterna. Främst innehåller de mängder med mineraler, men även vitaminer och flera nyttiga omättade och fleromättade fettsyror. Tillsammans gör de paranöten till en riktig supernöt. Vi ska titta lite närmare på de påstådda hälsofördelarna.

Kan höja testosteronnivåerna

I gymkretsar kan man ofta höra det snackas om paranötter eller Brazil nuts. Dessa nötter sägs nämligen kunna höja testosteronnivån i kroppen på ett naturligt sätt.

Det finns ännu inte några utförliga studier på hur mycket testosteronnivån höjs. Det goda ryktet grundas dock på praktiska erfarenheter från idrottare.

En bra anekdot som fått god spridning är författaren Tim Ferriss berättelse om hur han tredubblade testosteronnivåerna i kroppen genom några enkla rutiner. En av dessa var att äta tre paranötter om morgonen och tre strax innan läggdags. Det är otillräckligt som vetenskapligt bevis, men ändå ganska inspirerande tycker vi. 

Bra för hjärnan

Paranötter innehåller gott om antioxidanter i form av ellaginsyra. Forskningen tyder på att ellaginsyra har en anti-inflammatorisk effekt i kroppen. Det finns indikationer på att denna antioxidant bland annat kan skydda hjärnan, även om mer forskning behövs för att bestyrka påståendet.

Sänker mängden ”dåligt” kolesterol

Paranötter innehåller en hel del fett – hela 66,4 gram per 100 gram paranöt. En mycket stor del av detta fett är i form av nyttiga fleromättade fettsyror. Fettsammansättningen kan hjälpa till att sänka mängden ”dåligt” kolesterol i blodet, det så kallade LDL-kolesterolet. En klinisk studie visade att ett intag av tio paranötter om dagen förbättrade kolesterolprofilen i blodet hos försökspersonerna.

Minska risken för cancer?

En varierad och näringsrik kost minskar risken för cancer. Det finns forskning som pekar på att ett tillräckligt selenintag minskar risken för mag- och strupcancer. Eftersom paranötter är det livsmedel som innehåller mest selen i världen är de ett effektivt sätt att se till så att du får i dig tillräckligt av detta nödvändiga grundämne.

Bättre humör

För låga nivåer av selen i kroppen kan leda till humörförändringar, trötthet och depression. Åtminstone en studie har gett stöd för att ett högre selenintag förbättrar humöret. Särskilt god effekt hade selen mot ångest. Den mängd selen som användes i studien motsvarar cirka åtta paranötter per dag.

Näringsinnehåll

Paranötter har en mycket högre näringstäthet än de flesta andra nötter. De innehåller bland annat följande ämnen:

Selen

paranötter

Paranötter innehåller mängder med nyttigheter, bland annat selen

Paranötter är förmodligen det livsmedel som innehåller störst mängd selen per viktenhet. De innehåller hela 1090 mikrogram selen per 100 gram paranötter. Fisk, kött, ägg och brunt ris är andra selenrika livsmedel, men de kommer inte i närheten av denna supernöt. Med endast en paranöt får du i dig hela dagsbehovet av selen.

Selen är ett grundämne som finns i jorden. Kroppen använder selen i enzym som skyddar kroppens celler mot oxidation. Det ingår även i immunförsvarets försvarsmekanismer samt samverkar med vitamin E.

Allvarlig brist på selen är ovanligt, men vi har generellt sett selenfattiga jordar i Sverige, vilket gör att vissa kan få i sig lite mindre än vad som är önskvärt. Livsmedelsverket anger att det finns studier som indikerar att för lite selen i kosten ökar risken för vissa typer av cancer. 

LÄS MER: Fördelar med selentabletter

Magnesium

Paranötter innehåller mer magnesium än andra nötter: 376 milligram per 100 gram paranöt. Kroppen använder magnesium i över 300 olika processer. Bland annat behövs magnesium för att nervsystemet ska fungera. Kroppen använder detta mineral i proteinproduktionen och för att hantera energi. Dessutom behövs magnesium för att hjärtat och immunsystemet ska fungera.

Zink

Zink är ett annat mineral som det finns gott om i paranötter. I övrigt innehåller animaliska produkter som mejeriprodukter, kött och inälvsmat gott om zink. Av den anledningen kan paranötter vara en bra alternativ zinkkälla för personer med vegansk kosthållning.

Kroppen använder zink i 100-tals enzymer. De påverkar omsättningen av kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer (främst vitamin A) och nukleinsyror. Zink är även viktigt för ett välfungerande immunsystem.

Atleter och andra som utsätter kroppen för stor fysisk ansträngning får lättare brist på zink. Även veganer och vegetarianer ligger som sagt i riskzonen. Zinkbrist kan bland annat göra att sår läker sämre, aptiten minskar och man kan få hudförändringar.

Video om fördelar med att äta paranötter

Kalium

Det finns 659 milligram kalium per 100 gram paranöt. Kalium är livsnödvändigt och används för kroppens muskel- och nervfunktioner. Detta grundämne behövs även för att reglera blodtrycket.

Fosfor

Paranötter är rika på fosfor – 725 milligram per 100 gram. Fosfor är ett grundämne som lagras i skelettet där det samverkar med kalcium. Dessutom används fosfor för energiproduktionen i kroppen och det behövs för en fungerande syra-bas-balans.

Tiamin

Paranöten innehåller flera vitaminer. En av de främsta är tiamin som förr kallades för vitamin B1. Tiamin behövs för att kroppen ska kunna omsätta protein och kolhydrater. Även om brist på tiamin är ovanligt i Sverige är det inte helt ovanligt att personer som konsumerar mycket alkohol har för små mängder tiamin i kroppen.

Vitamin E

Vitamin E är ett annat vitamin som förekommer i stor mängd i paranöten. Det är en antioxidant som skyddar vävnaderna i kroppen genom att förhindra nedbrytning av de fleromättade fettsyrorna som bygger upp cellmembranen. 

Hur många Brazil nuts ska man äta om dagen?

Denna supernöt innehåller extremt mycket nyttiga mineraler och det finns ingen anledning att överdriva intaget.

Flera tillverkare rekommenderar fem nötter om dagen, men det är lite i överkant enligt oss. En studie som publicerades i American Journal of Clinical Nutrition visade att två paranötter om dagen är tillräckligt för att korrigera selenbrist. Även om du bara äter en nöt om dagen får du i dig tillräckligt med nyttigheter för att kunna påverka hälsan positivt.

Kan det inte bli för mycket selen?

Ett måttligt intag av paranötter anses vara riskfritt. Eftersom paranötter innehåller otroligt mycket selen bör du inte överdriva doseringen. Två om dagen är som sagt tillräckligt.

Om du äter för mycket paranötter riskerar du att få i dig för mycket selen. RDI för män och för gravida kvinnor är 60 mikrogram selen per dag. För kvinnor är RDI 50 mikrogram per dag. Maxdosen bör inte överstiga 300 mikrogram per dag enligt Livsmedelsverket.

En paranöt innehåller cirka 70 till 90 gram selen. En nöt är därför tillräckligt för att du ska få dig dagsbehovet av selen. I det långa loppet bör du helst inte äta mer än tre-fyra paranötter per dag för att inte riskera att få i dig för mycket selen.

Finns det några andra risker?

Du bör även känna till två andra möjliga risker med paranötter som nämnts i media. Det ena är att man vid vissa kontroller vid införsel i EU upptäckt aflatoxin bland mandel, jordnötter och paranötter. Aflatoxin är ett gift som kommer från mögelsvampar. Numera kontrolleras produkterna noga och risken är liten, men det kan vara bra att känna till. Om en nöt luktar eller smakar illa – släng påsen!

Dessutom innehåller paranötter en liten mängd radium. Det beror på att trädet har ett otroligt omfattande rotsystem. Här ligger även förklaringen till varför paranötter innehåller så mycket nyttiga ämnen. Den mängd radium som finns i paranötter är inte skadlig men det kan vara en anledning att inte överdriva intaget.

Givetvis ska nötallergiker inte äta paranötter.

Paranötterna – ursprungligen från Brasilien

Paranötter kommer ursprungligen från Brasilien. Det hade du säkert redan listat ut med tanke på att paranötter heter Brazil nuts på engelska.

  • I Brasilien heter nöten ”Castanhas-do-pará”, vilket betyder kastanjer från Pará, en delstat i Brasilien. Det svenska namnet är således närmare nötens ursprungliga namn.
  • I delstaten Acre i västra delen av Brazilien kallas paranöten för Castanhas-do-acre. Indianfolk har bland annat kallat den för Juvia. På Cuba kallas paranöten för Coquito de Santiago.
  • Världens största exportör av paranötter är Bolivia där nöten bland annat kallas för just Castañas de Brasil. Bolivia står för 47 procent av tillverkningen medan Brasilien står för 40 procent. Trädet är också naturligt förekommande i Colombia, Venezuela, Peru och Guyana.
  • I Brasilien är trädet fridlyst, men det är tillåtet att plocka nötterna. Genom att köpa ekologiskt odlade paranötter försäkrar du dig om att odlingen sker på ett hållbart sätt.
  • Nötterna sitter inuti en kapsel som är stor som en fotboll. När den faller till marken öppnar man den och tar ur de 10 till 40 nötterna som därefter får torka i solen.

Vilka är de bästa paranötterna?

Det finns flera företag som marknadsför paranötter. Vi tycker att det är viktigt att hålla oss till leverantörer som kan garantera hög kvalitet och en noga kontrollerad produkt. Här är våra favoritval:

Raw Food Shop Raw Paranötter

Raw Food Shop har mängder med härliga organiska och helt naturliga produkter. Deras paranötter är inget undantag.

Förpackningen innehåller 200 gram ekologiskt odlade paranötter från Peru. Raw Food Shop använder sig av Fair Trade, vilket garanterar en rättvis produkt.

Dessa paranötter är helt naturella. Varken salt eller andra tillsatser förekommer. De kan ätas som de är men kan med fördel även användas i müsli eller bakverk.

Biofood paranötter Ekologiska, 250 gram

En annan av våra favoriter är paranötterna från Biofood. Dessa Brazil nuts har en aromatisk och fyllig smak och passar utmärkt som snacks eller hackade i müslin. Biofoods paranötter är ekologiskt odlade vilket garanterar en produkt av högsta kvalitet.

Denna förpackning är praktisk eftersom den innehåller hela 250 gram paranötter, mer än för de flesta andra tillverkare. Priset är också bra.

Sammanfattning

Paranötter har blivit populära i vissa träningskretsar på grund av deras påstådda förmåga att höja testosteronhalterna i kroppen. Denna supernöt är fullproppad med nyttiga mineraler och vitaminer. En enda nöt täcker dagsbehovet av selen. Du behöver inte äta mer än några få paranötter per dag för att dra nytta av alla dess fördelar.

FAQ

Varför är paranötter nyttiga?

Paranötter innehåller mer mineraler än andra nötter. Den är särskilt rik på selen, men även magnesium- och zinkhalterna är höga. Dessutom innehåller den mycket omättade och fleromättade fetter.

Vad är paranötter bra för?

Många som styrketränar äter paranötter för att öka testosteronhalten i blodet på ett naturligt sätt. De är dessutom nyttiga för hjärnan, motverkar inflammation, minskar mängden LDL-kolesterol och kan förbättra humöret och motverka cancer.

Hur många paranötter ska man äta per dag?

Två nötter per dag är en bra riktlinje. Vissa nöjer sig med en, andra med tre paranötter om dagen. Under kortare perioder kan du äta mer än så, men du bör undvika att äta mer än 3-4 paranötter per dag på regelbunden basis.

Kan man vara allergisk mot paranötter?

Ja. Nötallergiker ska inte äta paranötter. Dessutom kan det finnas spår av soja, vete, mandel och andra produkter på grund av miljön där nötterna packas.

Är paranöt en nöt?

Ja. Det är en nöt som finns inuti stora kapslar som växer på ett 60-meter högt träd i Sydamerika.

 

Publicerad: 2019-08-07 15:00:42
Senast Uppdaterad: 2019-10-07 16:20:40
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
4 röster, Genomsnitt: 4.5 / 5
Ge din syn på Paranötter
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu