Gurkmeja

Gurkmeja är en orange krydda som människor länge använt vid matlagning för att öka smakupplevelsen samt utseendet. Det är särskilt vanligt i indiska curryrätter. Tack vare dess påstådda antiinflammatoriska  och antioxidanta egenskaper har kryddans popularitet ökat ordentligt i Sverige under de senaste åren. Curcumin är den viktigaste aktiva beståndsdelen i ämnet och har en mängd olika fördelar. Nedan går i igenom ett par av fördelarna med att dagligen få i sig gurkmeja samt listar ett par riktigt bra kosttillskott med gurkmeja.

Gurkmeja – Information, köpråd och dosering

gurkmejaDet finns fler och fler källor som pekar på att Gurkmeja skulle kunna vara det mest effektiva näringstillskottet i existensens tid – oerhört nyttigt med andra ord! Många högkvalitativa studier visar att det har stora fördelar för din kropp och hjärna. En enkel sökning på google hjälper dig att hitta alla de senaste forskningsstudier som du kan tänkas vilja läsa. I den här artikeln kommer vi att gå igenom det mesta du bör känna till om gurkmeja. Du kommer även att se ett par olika förslag om du vill köpa gurkmeja. Bland annat tipsar vi om olika tabletter, pulver och kapslar. Vi vill dock börja med att berätta lite kort om kryddan så att du får en bra överblick av vad gurkmeja är bra för.

Gurkmeja är kryddan som ger curry sin gula färg. Det har använts i Indien i tusentals år som krydda men även som en medicinal växt. Vetenskapen har nyligen börjat komma till slutsatsen att Indierna faktiskt har haft rätt i det de länge påstått. Det innehåller verkligen föreningar med medicinska egenskaper. Dessa föreningar kallas curcuminoider, vars viktigaste förening är curcumin eller kurkumin som det även kan stavas. Curcumin är den viktigaste aktiva beståndsdelen i gurkmeja. Den har kraftiga antiinflammatoriska egenskaper och är en mycket stark antioxidant. Curcuminhalten i gurkmeja är inte så hög utan består ungefär av 3 % utav totalvikten. De flesta av studierna kring denna ört använder sig av gurkmejaextrakt som mestadels innehåller curcumin med doser som vanligtvis överstiger 1 gram per dag. Det skulle vara väldigt svårt att nå dessa nivåer genom att bara använda en gurkmejakrydda i dina livsmedel. Därför, om du vill uppleva de fulla effekterna, måste du ta ett extrakt som innehåller signifikanta mängder curcumin och det är därför som det är utmärkt att använda sig av ett tillskott. Tyvärr absorberas curcumin dåligt i blodet men det hjälper att konsumera svartpeppar som innehåller piperin tillsammans med mejan. Detta är en naturlig substans som ökar absorptionen av curcumin med hela 2000 %. Det går även att svälja några hela paprikor tillsammans med curcumintillskott för att förbättra absorptionen. Curcumin är också fettlöslig så det kan även vara en bra idé att konsumera det i samband med en fet måltid.

 

Vad är gurkmeja bra för?

Grundläggande näringsmässiga aspekter av gurkmeja är bland annat mangan och järn som du kan finna där. Det är också en utmärkt källa till fiber, vitamin B6, kalium och innehåller även friska mängder C-vitamin och magnesium.

 

Även om det är osannolikt att någon skulle äta över 20 gram gurkmeja i en sittning (även om det skulle vara helt ofarligt), kan näringsämnena ovan ses som något som finns i kryddan men som man kommer att behöva mer utav. Det räcker inte med att bara krydda maten med gurkmeja för att få i sig tillräckligt med de näringsämnen som står i texten ovan. Vissa väljer att köpa kapslar eller tabletter med gurkmeja för att få i sig ännu mer utav ämnet och således även mer utav gurkmejans innehåll. Gurkmeja är dock effektiv även i mycket små mängder såsom en servering av en gurkmeja-kryddad maträtt.

 

Hälsofördelarna med gurkmeja inkluderar en förbättrad förmåga att smälta fetter, minska gas och uppblåsthet, minskad överbelastning och förbättrade hudförhållanden med eksem, psoriasis och akne.

 

Gurkmeja har använts som ett kraftfullt antiinflammatoriskt ämne i kinesisk och indisk medicin i årtusenden. Curcumin, det primära farmakologiska medlet i denna krydda, innehåller beprövade effekter på detta område som kan jämföras med anti-inflammatoriska medel och vissa receptbelagda läkemedel. Men curcumin producerar inte den toxiska effekten som syntetiska droger ibland gör, såsom sårbildning, inre blödning och till och med ett sänkt antal vita blodkroppar.

 

Fler rapporterade hälsoeffekter av gurkmeja inkluderar lättnad från ledvärk, såsom reumatoid artrit, nedsatt ledsvullnad och större rörelseomfång när de används regelbundet.

 

Forskning tyder också på att gurkmeja kan vara till hjälp vid behandling av inflammatoriska tarmsjukdomar, sänkt kolesterol, skydda hjärtat, lindra matsmältningsbesvär, förbättra leverfunktionen och till och med förebygga Alzheimers sjukdom. Cancerförebyggande och långsammare cancercellstillväxt - speciellt cancer i bröst-, tjocktarms-, prostata- och lung- och barndomen leukemi - finns också på listan över möjliga fördelar.

 

9 viktiga fördelar med gurkmeja

 

Även om listan skulle kunna göras nästan hur lång som helst kommer vi här att gå igenom 9 fördelar med att få i sig gurkmeja.

 

1. Gastrointestinala behandlingar

Ofta är människor med matsmältnings- och magsjukdomar intoleranta mot medicinska ingrepp. Detta eftersom magfloran redan äventyras och medicin kan bokstavligen riva upp slemhinnan. En djupgående analys av alla studier som utvärderar curcumins förmåga att hantera inflammatorisk tarmsjukdom (IBS, Crohns sjukdom och ulcerös kolit) fann att många patienter kunde sluta ta sina ordinerade kortikosteroider eftersom deras tillstånd förbättrades så dramatiskt genom att ta curcumin!

För många patienter med IBD (inflammatorisk tarmsjukdom) reducerar kortikosteroider deras smärtsymptom, men skador på tarmförbandet över tiden gör att tillståndet blir sämre. Men komplettering med curcumin hade inte dessa biverkningar och, på grund av dess antiinflammatoriska egenskaper hjälpte det faktiskt att läka tarmarna och stödde tillväxten av goda bakterier (probiotika).

2. Antikoagulantia / Antiplatelets

Medicinsk ingripande innefattar i allmänhet följande mediciner för att sakta ner och förhindra blodproppar:

  • Aspirin
  • Clopidogrel (Plavix)
  • diklofenak
  • Enoxaparin (Lovenox)
  • Ibuprofen (Advil, Motrin, andra)
  • Naproxen
  • Warfarin (Coumadin) och andra.

Tyvärr för människor med tillstånd som behandlas av dessa läkemedel (dvs djup venetrombos och lungemboli) kan detta tillvägagångssätt inte alltid vara det klokaste beslutet. Ibuprofenöverdos är ett sådant vanligt problem. Förutom vanliga biverkningar som överdriven blödning är riskerna i samband med antikoagulantia överflödiga och inkluderar allt från ryggont och huvudvärk till andningssvårigheter.

 

Gurkmeja har å andra sidan inga kända biverkningar om de inte tas i extremt stora mängder. Dessutom, sedan flera banbrytande studier i mitten av 1980-talet, har curcumin i gurkmeja föreslagits av forskare som faktiskt är ett bättre alternativ för dem med vaskulär trombos.

 

3. Antidepressiva medel

Trots att få studier har utförts på människor har dussintals forskningsprov visat att gurkmeja är särskilt effektivt för att korrigera depression i laboratoriedjur. För att ta itu med denna fråga publicerade tidningen Phytotherapy Research resultaten av en fantastiskt innovativ studie det senaste året. Studien tog 60 volontärer som diagnostiserades med stor depressiv sjukdom (MDD), såsom manisk depression (bipolär sjukdom), och delade gruppen för att bestämma hur patienter som behandlades med curcumin mådde i jämförelse mot fluoxetin (Prozac) samt en kombination av de två.

Inte bara upptäcktes att alla patienter tolererade curcumin väl, men de upptäckte att curcumin var lika effektivt som Prozac vid hantering av depression. Författarna menade på att studien ger ett första kliniskt bevis för att curcumin kan användas som en effektiv och säker behandling hos patienter med mild depression.

 

4. Antiinflammatoriska medel

Förmodligen är den mest kraftfulla aspekten av curcumin dess förmåga att kontrollera inflammation. Tidningen Oncogene publicerade resultaten av en studie som utvärderade flera antiinflammatoriska föreningar och fann att aspirin och ibuprofen är minst effektiva, medan curcumin är bland de mest effektiva antiinflammatoriska föreningarna i världen. Denna nyhet borde ha nått varje hushåll i världen efter att studien genomfördes eftersom inflammation sätter människor i riskzonen för nästan varje sjukdomsprocess som är känd för människan.

Sjukdomar idag som cancer, ulcerös kolit, artrit, högt kolesterol och kronisk smärta kan vara ett resultat av inflammation. De antiinflammatoriska effekterna av curcumin har också studerats som en möjlig behandling för Alzheimers sjukdom. Vid denna tidpunkt är bevis för gurkmejans effekter på Alzheimerspatienter otillräckliga; Det är inte säkert att gurkmeja kan förebygga eller behandla sjukdomen. Men ytterligare forskning kan leda till utveckling av framtida behandlingar.

 

5. Huden älskar gurkmeja 

De anti-inflammatoriska och antioxidanta egenskaperna hos gurkmeja har visat sig effektiva vid behandling av negativa hudförhållanden. Gurkmejans fördelar för huden inkluderar snabbare sårläkning; Lugnar porerna för att minska akne och ärrbildning efter akne; Och kontrollerar psoriasisflagningar.

Gurkmeja kan dock i vissa fall fläcka huden och det kan orsaka en allergisk reaktion. Gör ett lapptest genom att applicera gurkmeja på din underarm. Vänta sedan 24-48 timmar för att kontrollera eventuella reaktioner innan du applicerar gurkmeja i ansiktet.

 

6. Artritkontroll

Eftersom curcumin är känt för sina kraftfulla antiinflammatoriska och smärtreducerande egenskaper, genomfördes en studie på 45 patienter med reumatoid artrit för att jämföra fördelarna med curcumin i gurkmeja med diklofenaknatrium, vilket innebär att människor riskerar att utveckla läckande tarm och hjärtsjukdom.

Studien delade dessa frivilliga i tre grupper: enbart curcuminbehandling, enbart diklofenaknatrium och en kombination av de två. Resultaten av försöket var ögonöppnande:

Curcumin-gruppen uppvisade den högsta procentsatsen av förbättring i de totala poängen [Disease Activity Score] och dessa poäng var signifikant bättre än patienterna i diclofenacnatriumgruppen. Viktigare är att curcuminbehandling visade sig vara säker och inte relaterade till några biverkningar. Studien ger de första bevisen på säkerheten och överlägsenheten av curcuminbehandling hos patienter med aktiv RA och framhäver behovet av framtida storskaliga försök att validera dessa fynd hos patienter med RA och andra artritiska tillstånd.

Publicerad av Phytotherapy Research i 2012 har resultaten av denna studie uppmuntrat mer mänsklig forskning för att utvärdera de fantastiska effekterna curcuminrika växter som gurkmeja har på människor som lider av olika typer av artrit.

 

7. Cancerbehandling

Av alla de olika ämnesområden som forskare har tacklat när det gäller curcumin och sjukdomsomvandling är cancer (av olika slag) ett av de mest grundliga ämnena. Ett antal laboratorieundersökningar på cancerceller har visat att curcumin har anticancerogena effekter. Det verkar kunna döda cancerceller och förhindra mer från att växa. Det har de bästa effekterna på bröstcancer, tarmcancer, magcancer och hudcancerceller.

 

Bottom line: Gurkmeja fungerar oerhört bra för att naturligt behandla cancer och är särskilt effektiv vid behandling av bröstcancer, koloncancer och hudcancer.

 

8. Diabeteshantering

För att sänka blodsockret och reversera insulinresistens är det utan tvekan ingen bättre naturlig behandling än att lägga till gurkmeja i din kost. Under 2009 publicerade Biochemistry and Biofysical Research Communications en studie av Auburn University som undersökte hur tillskott med gurkmeja kan bidra till omvänd diabetes. Studien upptäckte att curcumin i gurkmeja är bokstavligen 400 gånger starkare än Metformin (ett vanligt diabetesläkemedel) vid aktivering av AMPK vilket förbättrar insulinkänsligheten som kan hjälpa till att omvandla typ 2-diabetes.

Förutom att korrigera orsakerna till diabetes har också curcumin visat sig bidra till att omvända många av problemen

relaterade till insulinresistens och hyperglykemi. Ta till exempel diabetisk neuropati och retinopati. En av de vanligaste komplikationerna hos diabetes är skadade blodkärl, vilket orsakar blindhet. En studie fann att tillskott med curcumin kan fördröja denna hemska komplikation av diabetes på grund av dess antiinflammatoriska och antioxidantiska egenskaper.

 

9. Fetma

En studie publicerad i tidskriften Biofactors visade att curcumin kan bidra till att främja viktminskning. Forskarna fann att de antiinflammatoriska egenskaperna i curcumin var effektiva för att undertrycka de inflammatoriska processerna hos fetma, vilket därför bidrog till att minska fetma och dess negativa hälsoeffekter.

 

Gurkmeja - biverkningar och bieffekter

 

Vilka är biverkningarna av gurkmeja? Vissa människor har rapporterat allergiska reaktioner mot gurkmeja, speciellt efter hudexponering. Vanligtvis upplevs detta som ett milt kliande utslag. Dessutom har höga doser av gurkmeja observerats orsaka:

  • Illamående
  • Diarre
  • Ökad risk för blödning
  • Ökad leverfunktionstest
  • Hyperaktiva sammandragningar av gallblåsan
  • Hypotension (sänkt blodtryck)
  • Uterin sammandragningar hos gravida kvinnor
  • Ökat menstruationsflöde

Människor som tar vissa mediciner bör också vara försiktiga när man använder gurkmeja i maten eller kompletterar den. Gurkmeja kan störa antikoagulanter som aspirin, klopidogrel och warfarin. Det kan också påverka mediciner som icke-steroida, antiinflammatoriska läkemedel. Med det sagt är det viktigt att alltid följa relevanta anvisningar om du exempelvis köper kosttillskott med gurkmeja i form av tablett, kapsel eller pulver. Om du är i den positionen där du måste ha receptbelagda läkemedel är det en bra idé att inkludera rikliga mängder färsk ekologisk gurkmeja i dina kostvanor eftersom det kommer att bidra till att minska de negativa effekterna av läkemedlet. En studie som publicerades i journalen för apotek och farmakologi beskriver hur kombinationen av curcumin med prednisolon (en steroid) effektivt minskar biverkningarna av denna farliga medicinering.

 

Kosttillskott med gurkmeja

Så hur kan man köpa detta underbara hälsokost? Det finns flera typer av kosttillskott med gurkmeja. Vanligast är att man får dem i tablett eller kapselform men man kan även köpa gurkmeja i pulverform. Utöver att lägga gurkmeja i din kost kan du också överväga att ta det eller curcumin i nån av dessa kosttillskott.

Enligt en studie, publicerad i Planta Medica, förbättras absorberingen av gurkemeja genom hela kroppen om man tar ett gurkmejatillskott kombinerat med svartpeppar, som innehåller piperin. De tillsatte 20 mg piperin till 2,000 mg gurkmeja. Detta ökade biotillgängligheten av gurkmeja med hela 154 procent!

När det kommer till doseringen kan man behöva 500-10 000 mg torkat pulver. Detta kan ses som riktlinjer för en terapeutisk dos.

  • Rå rot: 1,5-3 gram / dag
  • Gurkmejapulver: 1-3 gram / dag
  • Kurkumin (standardiserat pulver): 400-600 mg, 3 ggr / dag
  • Flytande extract (1:1): 30-90 droppar / dag
  • Tinktur (1:2): 15-30 droppar 4 ggr / dag