Guide: Bästa sättet att gå ner i vikt snabbt

Att gå ner i vikt är inte så enkelt som många tror. Många tänker att bara jag hittar rätt metod eller diet så tappar jag tillräckligt för att nå min målvikt. Men faktum är att det inte är så enkelt som annonserna visar, det krävs massor med energi och fokus för att lyckas. Det många dock inte tänker på som inser detta är att bantningsprodukter faktiskt hjälper och gör det lättare, men det kräver fortfarande att man satsar och kämpar.

 

Gå ner i vikt med promenader

Att gå ner i vikt med promenader kan vara en stor hjälp för den som inte har så stor lust att banta som vanligt. Visste du att du kan bränna 150 kalorier bara genom att ta en halvtimmes promenad om dagen. Detta gör i sin tur att din blodcirkulation kommer att ökar och syreupptagningen i blodet blir bättre. Du kommer att få bättre kondis och orka mer över huvud taget. Det blir både lättare och roligare att göra olika saker när man mår bättre.

Att gå ner i vikt med promenader är inget nytt. All rörelse rent fysiskt hjälper kroppen att förbränna fett bättre. Man kan gå ner i vikt med promenader eller genom att cykla. Det finns de som faktiskt cyklat sig friskare och samma gäller naturligtvis med promenader. Vi människor är skapade för att röra oss regelbundet. Det behöver inte betyda att man ska hålla på med den värsta styrketräningen eller springa långa rundor i skogen.

Vill man gå ner i vikt med promenader så ska man tycka om att göra det annars håller det inte i längden. Det finns de som efter att de skaffat sig en hund har märkt att kilona rasat eftersom de är ute mera än annars och utan att veta det har kommit att gå ner i vikt med promenader. Ett tips om man väljer att försöka att gå ner i vikt med promenader är att börja med 10 minuter men att gå raskt. Efter det ökar man med 10 minuter osv. Utan att ens märka det kommer konditionen att öka och man orkar mer och mer. Det finns många roliga sätt när det gäller lätt fysisk träning.

Tycker du att det är för kallt att promenera under den mörkare tiden på året så är ett bra tips att börja simma. Att ta sig till badhuset kan göra under för både kropp och själ helst när dagarna blir allt kortare och mörkret smyger sig på så sakteligt. Att komma in i ett varmt och upplyst badhus med bubbelpol och bastu kan göra att lusten att röra sig ökar ordentligt.

Att gå ner i vikt med promenader är ett bra sätt och att simma en halvtimme några gånger i veckan är ett ännu bättre sätt. När man simmar så är hela kroppen i rörelse och alla leder får en chans att slappna av och läka sig. Naturligtvis kan man inte simma varje dag för att gå ner i vikt men om man varvar det med promenader så är det ett mycket fiffig knep. Härligt dessutom och uppbyggande för kropp och själ under de mörka månaderna helst.

 

Kost för dig som vill gå ner i vikt

Tillhör du dem som har prövat en massa olika sorter av bantningsidéer utan att lyckas? Kanske har du lagt ner en massa tid och pengar för att nå ditt mål att bli smalare. Att gå ner i vikt gratis låter kanske som en bluff men kort sagt så kan just detta att gå ner i vikt gratis vara den metod som kommer att hålla i längden.

Genom att utesluta en del kolhydratrik mat som till exempel pasta, ris och potatis och istället inrikta dig på mat som verkligen är lätt för kroppen att förbränna kan du gå ner i vikt gratis och dessutom hitta ett sätt att äta och njuta av mat utan att alltid känna dig hungrig. En bantning som görs snabbt och som innebär att du går ner i vikt fort kommer säkerligen att göra att du kommer att gå upp i vikt lika snabbt dvs jojobantning. Många känner igen sig i det här sättet att banta och kan skriva under på hur hopplöst det är. Dessutom är det absolut inget för den som vill gå ner i vikt gratis.

Vad är det då som är så bra med att utesluta kolhydraterna i kosten kanske du undrar? De senaste rönen från både läkare, forskare och näringsterapeuter är att man genom att utesluta kolhydratrik kost ger kroppen möjlighet att börja bränna på fettet istället. Det beror på att så länge man ger kroppen tillräckligt med socker och kolhydrater kommer den att lagra på fettet eftersom sockret och kolhydraterna snabbt förbränns och omvandlas till energi.

Genom detta effektiva sätt att gå ner i vikt kan du dessutom gå ner i vikt gratis! Den kost som innehåller mycket kolhydrater är som redan nämnts alla former av pasta, ris och potatis. Därutöver kommer olika mjölsorter som vetemjöl, grahamsmjöl, rågmjöl, havregryn och olika slags så kallade flingor. Vare sig konserverade bär eller olika slags sylter eller färska bär är bra för fettförbränningen. Inte heller socker, chocklad eller honung. Du bör också utesluta ärtor, druvor och salta mandlar. Du bör inte heller dricka öl, läsk, juice eller mjölkchocklad.

I stället kan du äta måttligt av grönsallad, isbergssallad, gurka, blomkol, rädisor,champinjoner, kronärtskocka, tomat, selleri, färsk selleri samt ost.

Du kan äta så mycket du vill av kött, fläsk, bacon, höns, kyckling, ägg, fisk, smör och margarin. Du kan dricka så mycket du vill av kaffe, te, vichyvatten, buljong och vanligt vatten.

 

Bränn fett på rätt sätt

Bra kost och rätt motion är vägen till att bränna fett!

Här nedan skall vi titta på hur du kan öka fettförbränningen och få en slankare kropp. Nästan alla människor har bra förbränning i kroppen och har man en låg förbränning kan man alltid skynda på den med enkla knep.

Du skall inte banta! Utan du skall se till att gå ner i vikt med motion och en hälsosammare livsstil. Träning och bra kost är grundbultar till att få en bra och frisk kropp. Du kommer att förlora slaget mot hungern om du bantar. Därför skall du se till att bränna fett på andra sätt än med bantning. Att gå upp och ner i vikt är inte bra för kroppen utan du skall hålla dig på en jämn bra hälsosam nivå. Då mår du som bäst!

Vi skall se till att du lär dig om snabba och långsamma kolhydrater, så att du håller din blodsockernivå på en bra nivå och inte blir sötsugen. Du skall även äta lagom med fett.

För att bränna fett behöver du äta fett.

 

Här nedan ser du viktiga saker du bör tänka på när du skall bränna fett.

  • Proteinrik kost - Du skall se till att du får i dig det dagliga behovet av protein. Öka gärna på med proteiner. Ät mat med högt proteininnehåll. Kött är bra. Fisk och ägg är även det proteinrik mat. Rätt kost gör underverk för din kropp. Du bränner fett genom att äta mer proteiner samt bygga mer muskler på kroppen.
  • Se till att du väljer magra proteiner - Kyckling, fisk och rökt skinka är mycket bättre att äta än till exempel korv och köttbullar. Mager man med högt proteininnehåll är absolut rätt väg att gå och du kommer att bygga muskelmassa och bränna fett samtidigt om du äter rätt kost samt tränar ett par gånger i veckan.
  • Drick mycket vatten - Du skall se till att du får i dig mellan 1 till 2 liter kallt vatten varje dag. Skaffa en bra vattenflaska som du kan ha med dig överallt. Den skall med till jobbet, kompisen och till gymmet. Vatten rensar kroppen och hjälper till att hålla dig frisk och alert.
  • Håll dig ifrån alkohol - om du är seriös med att gå ner i vikt och bränna fett. Det är för mycket kalorier och du tappar ärligt stinget med allt annat om du dricker för mycket. Både när du är onykter, men även när du är bakfull. Du får i dig för mycket kolhydrater och kroppen fungerar verkligen inte som den skall när du dricker alkohol.
  • Ät ofta - Se till att du äter mindre portioner mat varje dag. Ät många gånger istället för ett par stora måltider. Ät helst 5-6 gånger per dag. Se till att du äter en proteinrik kost och att den är välbalanserad. Du håller igång förbränningen om du äter fler mindre mål per dag. Förbränningen är ju extra viktig när du skall gå ner i vikt och bränna fett.
  • Ät långsamma kolhydrater. Se till att du äter ofta som vi nämnde tidigare, men även att du äter långsamma kolhydrater, som ger en jämn förbränning över hela dagen. Du skall se till att bränna så mycket du kan även när du inte tränar eller rör på dig.
  • Promenera - Att ta en promenad är en av de bästa sätten du kan bränna fett på. Ta en promenad på morgonen innan dagen har börjat. 30-45 minuter räcker bra. Du får igång din förbränning och det ger en fördel under hela dagen. Att promenera är en av mina favoritsysselsättningar för att bränna fett. Det är ett skönt sätt att slappna av och bara använda kroppen på. Det kostar inget mer än kläderna du har på dig och det är bara att gå ut. Gå hellre på morgonen än på kvällen. Det ger bättre effekt.
  • Gå med stavar - Att ta en promenad med stavar ökar på din aktivitet och självklart då även förbränningen. det ger extra bra effekt för hjärtat. Gå gärna i lite kuperad terräng, så att du får arbeta lite mer med konditionen.
  • Ät frukost när du promenerat - När du varit ute och gått på morgonen så ser du till att äta en balanserad och välsmakande frukost. Det motverkar att du bryter ner dina muskler. Drick gärna te för det innehåller koffein och det ger extra fart på förbränningen. Grönt te anses vara det bästa när du skall dricka nån form av te.
  • Ät mycket grönsaker - Det ger inte mycket energi, men det ger en mättnadskänsla och det är nyttigt på många sätt. Se till att din tallrik består till en tredjedel av grönsaker när du äter middag och lunch.

 

Detta var de första tipsen på hur du kan öka förbränningen och bränna fett. Här nedan kommer du att få ytterligare tips och råd vad gäller en balanserad kost och en vardaglig motion för att gå ner i vikt på ett balanserat och nyttigt sätt.

  • Se till att äta fisk - Gillar du inte fisk, så kan du alltid äta någon form av kosttillskott som innehåller fiskolja. Fet fisk är nyttigt och innehåller proteiner som är bra för din förbränning.
  • Äppelcidervinäger - Det sägs att äppelcidervinäger ökar förbränningen och minskar hungern. Det stabiliserar blodsockret och humöret håller sig på en jämn nivå. Detta hjälper dig att bränna fett. Äppelcidervinäger ger hög förbränning. 
  • Ät regelbundet - Som vi nämnde tidigare så är det viktigt med måltiderna. Ät ofta och på bestämde tider. Kroppen vänjer sig vid detta och förbränningen hålls igång. Inga stora måltider där du blir proppmätt. Mindre måltider och ofta är en bra väg att gå.
  • Minska fettet - Håll nere på ditt fettintag, men ta för guds skull inte bort det. Ca 20% av ditt dagliga energiintag bör vara fett. Se till att hålla dig borta från animaliskt fett. Satsa på att äta vegetabiliska fetter.

 

Vitaminer och mineraler för viktminskning

Mineraler är också viktiga för kroppen. De viktigaste för en lyckad viktminskning är följande:

 

Hälsokost för ditt eget bästa

I närmsta hälsokostbutik kan du hitta önskvärda tillskott och naturläkemedel som exempelvis viktminskningspreparat och kosttillskott i form av vitaminer och mineraler. Du kan också välja att studera utbudet online i någon av de hälsokostbutiker som finns på nätet. Där kan du även göra prisjämförelser och läsa mer om produkterna.

 

Gå ner I vikt med GI-metoden

En metod som blev mycket populär för ett par år sedan är GI-metoden. Men fungerar den och hur följer man den?

Med GI-metoden undviker man raffinerade kolhydrater som socker, vetemjöl, klibbigt ris, pasta, bröd, läsk, flingor, kakor, chips och godis. Det vi strävar efter är att äta livsmedel med lågt GI-värde så att blodsockerkurvan hålls på en jämn nivå eftersom maten bryts ner långsammare och ger en längre mättnadskänsla. När du börjar äta enligt GI-metoden är det mest effektivt att gå ”all-in” till en börjanoch välja bort kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt. Om ni följer programmet eller metoden i 4-6 veckor så kommer ni ha klarat er igenom den första fasen. I fas 2 kan ni sedan lägga till långsamma kolhydrater såsom bönor/linser, quinoa, dinkel, bulgur, nötter, frukt och surdegsbröd.

Det vi gör inledningsvis är att vi låter kroppen bryta ner fett och omvandla det till energi. Du kommer då att gå ner i vikt genom att förbränna fett i stor utsträckning. För att förstärka denna förbränning är även längre promenader i lugnare tempo mycket effektivt. Så länge du äter snabba kolhydrater, med högt GI, kommer kroppen inte att prioritera fettförbränningen eftersom kolhydraterna är det som bryts ner snabbast i kroppen. Det vi vill åstadkomma med GI-metoden är att aktivera fettförbränningen så att kroppen börjar använda fett istället för socker som energibränsle. Vetenskapligt kallas detta för att befinna sig i ketos. Om du är dedikerad att följa metoden under minst 4 veckor så är chansen stor att att du minskar i vikt.