Bantningspiller

Bantningspiller är speciellt utformade för att hjälpa människor att gå ner i vikt och idag finns det så många olika produkter på marknaden att det kan vara svårt att veta vilka som är bra och vilka som inte är det. Medan vissa är ganska svaga och endast till för att hämma aptiten lite grann är andra starka preparat som höjer kroppens fettförbränning. Drömmen om att lyckas gå ner i vikt delas av många människor och tyvärr har det också inneburit att vissa utnyttjat detta faktum och sålt allehanda falska produkter. Som konsument är det inte alltid det lättaste att veta vem man skall tro på, och som med allt här i världen är det A och O att man gör vissa efterforskningar innan man börjar ta ett medel.

Oavsett vilken produkt man tar så är det dock alltid frågan om ett hjälpmedel och inte en magisk lösning på övervikt. Bantningspiller är framförallt avsedda för människor som lider av rejäl övervikt och ett mycket högt BMI, och inte för dem som endast vill bli av med några kilon av estetiska skäl. För att förstå hur de fungerar och hur man skall använda dem är det viktigt att vara medveten om hur kroppens förbrukning av det vi konsumerar balanserar energiintag och förbränning.

Fetma – det stora folkhälsoproblemet

I västvärlden ökar den morbida övervikten med rasande fart och det som framförallt oroar läkarna att allt yngre människor har problem med vikten. Det finns till och med barn som får fetma-relaterad diabetes, vilket i princip var otänkbart för bara några årtionden sedan. Varje dag insjuknar människor på grund av sin övervikt, och det handlar om mycket allvarliga tillstånd som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och problem med lederna, för att inte tala om den mentala ohälsa som fetma ofta innebär. Att vara överviktig innebär inte sällan att man får problem med sina sociala relationer, och att man får elaka kommentarer och blickar från omgivningen. Det är därför inte ovanligt att riktigt kraftiga individer föredrar att dra sig tillbaka, vilket i sin tur innebär att man rör sig mindre och över lag mår sämre. Självfallet ska alla människor få se ut och vara precis som de vill, men om man mår dåligt fysiskt eller psykiskt, eller kanske rentav både och, av sin vikt så bör man definitivt göra något åt saken.

Samtidigt som fetman ökar finns det enormt mycket information om hur man kan gå ner vikt. Läkare, näringsexperter, lärare och tränare upprepar jämt och ständigt hur avgörande det är för folkhälsan att hålla en bra vikt och instruerar i radio, tv, tidningar och sociala media hur man bör äta mindre och träna mer. Men, med handen på hjärtat, finns det några genvägar när det kommer till viktnedgång? Och hur fungerar relationen mellan kalorier och förbränning?

Hur går man ner i vikt?

Alla människor behöver energi för att kunna fungera. Hjärta och hjärna, muskler och leder, sömn och sinne påverkas alla av den mat och dryck som konsumeras. Man mäter energin i kilokalorier, eller kalorier i vardagstal (förkortat kcal) och all föda innehåller en viss mängd. En banan innehåller till exempel ca 120 kcal medan en pizza kan innehålla 3000 kcal. Kalorierna utgör med andra ord ett slags bränsle och olika aktiviteter kräver olika mängd energi.

Hur många kalorier man bränner på en dag beror på en rad faktorer som ålder, längd, vikt, kön och livsstil. En tjugoårig, storväxt man som tränar hårt varje dag bränner många fler kalorier än en kort, sextioårig kvinna som mest sitter stilla, för att ta två radikalt olika exempel. Exakt hur många kalorier en person bränner kan mätas på sjukhus och kliniker, men man kan också räkna ut ett någorlunda exakt genomsnitt på egen hand. En relativt aktiv kvinna brukar förbruka ca 2000 kalorier om dagen, medan en likaledes aktiv man behöver ungefär 2500 kalorier.

Om man förbrukar det antal kalorier som man behöver varje dag fungerar kropp och sinne optimalt, och man går varken ner eller upp i vikt. Om man däremot konsumerar fler kalorier än vad man förbränner går man upp i vikt, och äter man färre än går man ner. Vill man banta gäller det alltså att skapa ett kaloriunderskott, och det finns ett antal tillvägagångssätt för att det skall lyckas.

Träning och kost

Hur många olika bantningsmetoder och -trender man än följer så beror viktnedgång egentligen enbart på kaloriunderskottet. För att skapa detta underskott är det bäst att kombinera ökade fysiska aktiviteter med ett minskat kostintag. Det är svårt att gå ner i vikt enbart genom att träna eller att banta. Om man enbart tränar behöver man fler kalorier för att ge resultat av träningen, och om man bara bantar sänks fettförbränningen då kroppen tror att den svälter. Det optimala är därför att öka förbränningen samtidigt som man äter mindre.

För att ta ett exempel på hur det här fungerar så kan man säga att det krävs ett kaloriunderskott på ungefär 3500 kalorier i veckan för att man skall gå ner ett halvt kilo i kroppsvikt. Det innebär 500 kalorier om dagen. Att ta en halvtimmes promenad motsvarar cirka 150 kcal medan att springa samma tid bränner det dubbla antalet. Att äta en ostfralla innebär att man får i sig ca 300 kalorier. Att göra promenaden till en ny dagsrutin och att skippa den dagliga mackan innebär därmed att man skapat ett underskott på 450-600 kcal, och man har fortfarande 1000-1500 kcal kvar att konsumera beroende på om man är man eller kvinna.

Genom att föra en tränings- och kostdagbok kan man inom bara några veckor få en klar bild över var man gör rätt och var man gör fel och många blir ofta förvånade över hur enkelt och uppenbart det egentligen är. Problemet är dock att mat och dryck inte alltid handlar om enbart hunger och törst utan också ofta är en källa för nöje, tröst och njutning och att det inte alltid är så himla lätt att säga nej. Det är just därför som många människor ofta går upp i vikt efter att de lyckats banta ner sig till sin idealvikt. Ger man sig själv tid så kan man dock skaffa sig en bra plan där man sätter målet ganska långt i framtiden, och med det handlar det mer om en förändrad och förbättrad livsstil snarare än en hysterisk späkningsperiod. Man ska ju ha kroppen för resten av livet och inte bara till sommarsemestern! Att försöka träna och äta någorlunda bra under den största delen av veckan innebär att man kan ”synda” lite då och då med gott samvete, och på så sätt blir bantningen relativt enkel.

Några ord om muskler

För den som vill bli smalare är styrketräning en av de bästa metoderna att tillämpa. Det har dock länge rått ett missförstånd om denna typ av träning, då många tror att man blir stor och kraftig av att lyfta vikter. Sanningen är en helt annan; ju större muskelmassa man har desto fler kalorier bränner man dagligen, och kroppen får en fastare och slankare form. Vid bantning brukar kroppen börja med att bryta ner muskelmassan då den förbrukar mer energi än fettet. Det är en ren överlevnadsfunktion då kroppen uppfattar det minskade näringsintaget som svält och därför vill göra sig av med de mest energiförbrukande delarna. Genom att träna kan man motverka denna konsekvens, och se fram emot att både bli smalare och starkare.

Att syssla med konditionsträning är också ett mycket bra sätt att få bukt på sitt viktproblem och till och med en kort, snabb löprunda kan skapa ett avsevärt kaloriunderskott. Det är dock bildandet av muskelmassa som gör att den allmänna energiförbränningen ökar. Under senare år har det också blivit populärt med så kallad HIIT träning, som går ut på att man tränar stenhårt under kortare intervaller. Fördelen med HIIT är att man får bra resultat på kortare tid, samtidigt som man ökar fettförbränningen i flera timmar efter passet. Nackdelen är att den är en form av träning som kan vara rejält påfrestande för kroppen, särskilt hjärtat, så man bör inte hålla på med den mer än några gånger i veckan.

Varför bantningspiller?

Om man behöver gå ner i vikt så är det alltid kost och träning som kommer i första rummet, men det finns också ett antal bantningspreparat man kan ta som ett supplement och en liten extra hjälp på vägen. Dessa preparat är utformade på lite olika sätt: medan vissa ger en skjuts åt kroppens naturliga fettförbränning kan andra helt enkelt hindra kroppen att ta upp allt fett från den mat man konsumerar och i ställer föra ut det med avföringen. Det finns också piller som hjälper en överviktig person att sänka sin blodsockerhalt och därmed reducera anlaget för konstant sug och hunger, medan andra är rent hungerdämpande. Det kan uppfattas som svårt att navigera i djungeln av alla bantningsmedel, och läkare varnar för att man inte ska råka ut för kvacksalvare och skadliga varor.

Det finns dock ett antal bantningspiller som har dokumenterade positiva resultat och de innehåller diverse ingredienser som verkar både aptithämmande och förbränningshöjande. Här ska vi ta en titt på några av de vanligaste innehållen i dessa preparat. Som alltid är det viktigt att man inte får i sig för mycket av det goda och om man är gravid, ammar eller lider av hälsoproblem bör man vara ytterst försiktig med att ta olika medel och preparat om man inte först konsulterat sin läkare.

Grönt te

Grönt te är en dryck från Kina och Japan som bryggts på särskilda teblad som först blivit upphettade för att inte oxideras. Det finns ett stort antal olika sorter och man har sedan länge betraktat dem som mycket hälsosamma och ett utmärkt vapen i kampen mot övervikt. Även om det inte finns några kliniska bevis för att man bränner fler kalorier om man dricker grönt te regelbundet så finns det dock indicier på att man får lägre blodsockernivåer vid konsumtion, vilket i sin tur fungerar hämmande på hungerkänslorna. Man får också mindre sug i allmänhet, och det blir lättare att undvika snacks och sötsaker i tid och otid. Ytterligare en fördel med denna dryck är att den motverkar nedbrytandet av adrenalin i kroppen, vilket i sin tur innebär att man kan hålla energinivåerna på topp när man utför olika fysiska aktiviteter.

Pyruvat

Pyruvat är en slags syra som bildas i glykos och som enligt många hälsokostfantaster är ett effektivt medel vid viktnedgång. Forskarna är dock ganska oeniga om detta; även om man gjort tester där vissa försökspersoner får Pyruvat och vissa får sockerpiller och där sett att de som tagit Pyruvat förvisso gått ner mer, så beror det inte nödvändigtvis på medlet i sig. Bland de vanligaste biverkningarna från Pyruvat är magproblem som gas och diarré, vilket i sin tur kan orsaka en ofrivillig och inte särskilt hälsosam vikt- och vätskenedgång.

Glukomannan

Glukomannan används till att göra konsistensen av vissa matvaror tjockare, och fungerar som ett slags fiber. Inom boskapsfarmande används ämnet som ett tillskott i foder för att djuren skall gå upp i vikt, men bland människor hittar man det ofta i olika kosttillskott och i bantningspreparat. Anledningen till att just detta ämne anses hjälpa människor som behöver gå ner i vikt är att glukomannan snabbt blir tjockflytande i magen och därmed ger en mättnadskänsla. Många forskare menar dock att det inte alls fungerar och idag finns det inga bevis för det.

Hallonketon

Halloketon är ett ämne som man kan hitta även i andra frukter än hallon, som till exempel tranbär, och det har en kraftig arom som ofta används för att förhöja smaken eller doften av vitt varierande produkter inom kost och kosmetika. Man har forskat ytterst lite om detta ämne och än finns det inga belägg för att det skulle hjälpa vid bantning. Tvärtom finns det indicier på att det till och med kan vara skadligt för hjärtat att få i sig för mycket, särskilt i bantningspiller som redan innehåller koffein.

Grönt Kaffe

Grönt kaffe består av orostade kaffebönor och har länge använts i samband med viktnedgång. Det finns mycket som tyder på att detta ämne har en hel del fördelaktiga effekter på den mänskliga hälsan, inte minst att det tycks öka fett- och glykosförbränningen och även fungera antiinflammatoriskt till en viss del. Man har dock inte studerat ämnet tillräckligt längre för att kunna dra några vetenskapliga slutsatser, och i flera försök har biverkningar som huvudvärk rapporterats.

Vanligt kaffe

Kaffe är en av de populäraste dryckerna i Sverige och faktum är att svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk. Det är sedan länge dokumenterat att koffeinet som det innehåller gör människor pigga, och det fungerar även som en bra motiveringsingivande och energifyllande metod när det kommer till att hålla sig aktiv. Dricker man för mycket kaffe kan man bli lite darrig och stirrig, så det är viktigt att hålla sig på normala nivåer, men om man vill gå ner i vikt kan kaffe fungera på flera nivåer, bland annat som aptitdämpare, metabolism-höjare och energitillförare. Se dock till att inte dricka det med socker och vill du ha i mjölk välj gärna ett lågfettsalternativ.

Karnitin

Karnitin är en kemisk uppsättning som framförallt återfinns i kött och har bland annat som uppgift att se till att kroppens metabolism och energiproduktion fungerar som den ska. Ämnet ser till att fettsyrorna transporteras som de ska och särskilt om en människa tränar hårt håller det balansen i styr. Om man av någon anledning, till exempel vid en längre tids antibiotika intag eller sjukdom, inte producerar tillräckligt med Karnitin kan det få allvarliga konsekvenser för både hjärtat och andra muskler. Ämnet används ofta i bantningsmedel har inte som främsta uppgift att hjälpa individen att gå ner i vikt, utan snarare att omvandla det som äts till bra energinivåer.

Garcinia Cambogia

Garcinia Cambogia är en asiatisk citrusfrukt som mer påminner om en liten gröngul pumpa eller melon snarare än lime eller citron. Man använder frukten i flera asiatiska länder som en ingrediens i matlagning men också som ett medel som främjar viktminskning. Enligt det svenska Livsmedelsverket är detta dock inte en frukt man bör konsumera då det finns höga nivåer av ämnen som kan vara giftiga för levern. Trots det är fruktextraktet, som kommer ifrån skalet, populärt i diverse kosttillskott då det tycks hjälpa med att sänka blodsockerhalten och att dämpa aptiten. Samtidigt finns det också en hel del biverkningar, som huvudvärk, migrän och utslag så man bör vara försiktig med detta medel.

Forskolin

Forskolin är ett ämne som utvinns av en kransblommig växt som heter Plectranthus barbatus och som framförallt växter i Indien. Det är en vacker blomma och inom traditionell medicin har man sedan länge använt dess extrakt som ett kosttillskott om man vill gå ner i vikt. Än så länge finns det inga vetenskapliga belägg för påståendet att Forskolin kan fungera om man vill tappa kroppsvikt, men för dem som utövar folkmedicin är ett bra vapen mot fetma, inte minst då det påstås öka fettförbränningen utan att man för den delen skall behöva förlora muskelmassa, vilket är mycket viktigt för dem som tränar hårt och regelbundet.

Synefrin

Synefrin är ett ämne som man både kan framställa syntetiskt och som återfinns i naturen, framförallt i olika citrusfrukters skal. Detta är ett ämne som man absolut bör undvika om man lider av högt blodtryck eller hjärtproblem, och enligt Livsmedelsverket är det endast tillåtet i vissa läkemedel men inte i mat. Synefrin påverkat det centrala nervsystemet på ett uppiggade sätt, vilket gör att det höjer fettförbränningen men också kan framkalla hjärtklappningar.

Chili

Chili är en stark krydda som vi hittar i många länders traditionella kök, särskilt i dem där man gillar hetta och styrka i maten, till exempel Indien och Mexico. Ämnet som bränner i chili heter Capsaicin och är egentligen ett försvar mot insekter och parasiter, men det får också igång en människas energiförbränning rejält. Riktigt stark mat kan till och med leda till svettningar, varav chili som ett fettförbrännande medel är ytterst effektivt.

Några populära kosttillskott

Om du bestämt dig för att gå ner i vikt så är det absolut viktigast att gå till väga på ett hälsosamt sätt med en långsiktig plan. Genom att äta sundare och träna regelbundet kommer du inte bara gå ner i vikt utan dessutom få ökad styrka och kondition och må bättre över huvud taget. Det finns ett antal kosttillskott som kan ackompanjera din resa mot en slankare figur, men det är endast fråga om komplement och inte om mirakelprodukter som gör hela jobbet åt dig. Här följer några populära produkter som kan ge den där extra lilla skjutsen.

CHILI DIET

Ett fettbrännande kosttillskott från Healthwell som särskilt passa människor som tränar hårt och mycket. Här har man framförallt satsat på chilins Capsaicin som är ett naturligt ämne som höjer metabolismen och som ursprungligen skyddar från bakterier och parasiter. Genom att ta två kapslar två gånger om dagen kan man hålla bukt på hungerkänslorna eftersom CHILI DIET innehåller mättnadsingivande ämnen, liksom stimulerar tack vare koffein, grönt te och krom. Bör tas med rikligt med vatten och undvikas om man har hjärtproblem.

DIET FIBER

Ett kosttillskott från Healthwell som ger en ökad mättnadskänsla tack vare ingredienser som ger en känsla av att magen är full och som håller blodsockret i schack. Man tar en kapsel med mycket vatten innan måltiderna, två till tre gånger om dagen, och det hämmar dels aptiten och ger en känsla av tillfredställelse som räcker längre. En bra produkt även för vegetarianer.

CORE GLUKOMANNAN

Det här kosttillskottet fungerar på två nivåer: dels då det innehåller fibrer som ger en ökad mättnadskänsla och dels då det hjälper kroppen att ha normala halter av kolesterol. Genom att ta två kapslar i samband med måltid tre gånger om dagen hjälper man kroppen att bibehålla sin energi och inte hela tiden känna ett sug efter något extra. Ett bra tillskott för den som valt att långsiktigt gå ner i vikt genom träning och kalorikontroll.

BURN

Ett mycket populärt kosttillskott som innehåller olika ämnen som hjälper kroppen att öka sin fettförbränning, bland annat Capsaicin från chili, krom som dämpar sötsuget, hallonketon och grönt te som stimulerar och fungerar som antioxidanter liksom teobromin från kakao som ger en känsla av välbefinnande. BURN kommer som kapslar och man bör ta en eller två på morgon och sedan upprepa på kvällen. Om man tränar hårt kan man även ta ett par cirka en halvtimme innan träningen. Man kan få BURN med eller utan koffein.

Några ord om motivation och kosttillskott

Ett av de absolut vanligaste problemen vid bantning är att man vill för mycket, för snabbt och att man samtidigt snabbt tappar motivationen. Förr i tiden brukade man säga att det berodde på en dålig eller svag ”karaktär” men idag vet man att det i själva verket handlar om att mat betyder så mycket olika saker för olika individer. Hur man förhåller sig till mat beror på uppväxt, relationer, känslor och intressen och medan vissa ser mat som enbart något man behöver för att leva så betraktar andra mat som en källa för utlopp, tröst eller lycka. Just därför är det viktigt att man inte blir för extrem när man skall banta, utan istället ser det som en väg till ett bättre och friskare liv och utan att man helt avsäger sig det man gillar.

Genom att göra en väl planerad och genomtänkt kost- och motionsplan kan man fortfarande njuta av det man tycker om utan att det är skadligt för hälsan, och det är här som kosttillskott kan komma till stor hjälp. Om man äter och tränar i god relation till varandra kan man komplettera med ersättningsmåltider eller mättnadsingivande produkter som gör det lite lättare. Man kan också sätta upp ett schema, där man till exempel får synda en dag i veckan men endast om man tar en extra promenad eller simtur just den dagen.

För den som vill komma igång på ett bra sätt finns det ett antal genomtänkta produkter och startpaket, som till exempel Core Frukost Meal som är specifikt utformat att innehålla nyttiga ämnen samtidigt som det är gott och fritt från tillsatt socker. En portion innehåller färre än 200 kcal, och genom att byta ut den vanliga frukosten med denna produkt har man redan kommit igång med att skapa det eftertraktade kaloriunderskottet. Självfallet ska man fortsätta äta vanlig mat under resten av dagen, men med denna produkt som start kan man börja på ett enkelt och bra sätt.