E-Vitamin - antioxidanten som förhindrar fria radikalskador

Vad tänker du om jag sa att det fanns ett vitamin som fungerar som antioxidant, förhindrar fria radikalskador på specifika fetter i kroppen, som är kritiskt för din hälsa och som naturligt saktar ner åldrandet? Jag pratar om vitamin E och tror det eller inte, E-vitaminets fördelar slutar inte där. Andra vitamin E-fördelar inkluderar dess roll som ett viktigt fettlösligt vitamin som krävs för att många organ, enzymatiska aktiviteter och neurologiska processer ska fungera korrekt.

Det finns många vitaminer att hålla reda på. A, B, C, D, E och hela alfabetet, kan det verka som. Man kan undra vad alla dessa vitaminer faktiskt är bra för och just i den här artikeln ska vi beskriva vad E-vitamin är bra för, hur man ska få i sig det samt vad som händer om man får i sig för mycket av det. E-vitaminet är känt för att vara det ungdomliga vitaminet som gör att huden behåller sin spänst och att rynkor inte visar sig lika snabbt. Men förutom att hudkrämstillverkarna har insett hur viktig vitamin E är för att ge ansiktet sin vackra lyster och elasticitet, har man även kommit underfund med att E-vitamin är en viktig ingrediens när man försöker bli gravid eller när man vill prestera mer. 

Vad är E-vitamin?

E-vitamin är en antioxidant som finns i fröer och vegetabiliska oljor. 50 gram sötmandlar om dagen ger dig ditt dagliga intag av E-vitamin och det är dessutom gott att äta. Det är alltså ett fettlösligt vitamin som du även kan hitta i bladväxter, ägg, avocado, vetegroddar och fullkornsprodukter. E-vitaminet hjälper till att skydda vävnader och de hjälper fleromättade syror som arbetar för att membranet ska fylla sin funktion. Vitaminet skyddar också mot fria radikaler som motverkar uppkomsten av cancer och andra sjukdomar.

Skyddar och bygger upp

Förutom att bygga upp kroppen, hjälper E-vitaminet till att försörja musklerna med syre. När E-vitaminet tas upp i kroppen, följer de med de röda blodkropparna och motverkar på så sätt inflammationer och infektioner. Ett högt intag av E-vitamin kan också förhindra uppkomsten av Alzheimers och Parkinsons sjukdom samt diabetes. 

När det gäller huden är E-vitamin också mycket bra att ha. Om man är känslig för solens UV-ljus och lätt får solfläckar i ansiktet eller på händerna, ska man äta mycket E-vitamin då det skyddar och reducerar pigmentfläckar. Det har även en positiv effekt på ärrbildning och fungerar som en läkande faktor vid sår. Eftersom vitaminet är särskilt bra för huden och vävnaderna, är det bra att äta mycket av denna vara om man ska göra en operation eller vet med sig att man har känslig hud. Självklart kan man inte bara förlita sig på intaget av E-vitamin och sedan ligga och gassa i solen varje dag under sommaren för att sedan tro att man helt och hållet undviker cancer, men det är ändå en bra bit på vägen om man äter rätt kost med rätt vitaminer och mineraler.

Ett annat mycket viktigt område där E-vitaminet gör stor nytta, är fertiliteten. Detta gäller speciellt för män då E-vitamin behövs för det andra hormonet LH som i sin tur främjar produktionen av det manliga könshormonet testosteron. Om man skulle se till E-vitamin ur ett skönhetsperspektiv, har det blivit en av de vitaminer som många kvinnor gärna får i sig, tack vare den gynnande effekten att motverka rynkor. Vitaminet har nämligen både en uppstramande effekt samtidigt som det främjar kollagenet i huden och gör den mer elastisk. Tack vare att vitaminet även är bra mot solljus och UV-ljus, så får det dubbel verkan. Dock måste man alltid vara noggrann med solskydd samtidigt. Även betakaroten kan vara värt att kika på när man utsätter sig för mycket sol eller bara vill få en bättre bränna. 

E och A - en bra kombination

vitamin e2E-vitaminer går ihop mycket väl med A-vitaminet. Det fungerar nästan som en slags assistent för A-vitaminet när det tas upp i kroppen och hjälper till att skydda lungorna mot föroreningar. Det är emellertid viktigt att veta att man inte bör få i sig en för hög dos av A-vitamin, eftersom det kan ge upphov till leverskador och illamående samt i vissa fall, fosterskador.

Det är inte bara A-vitamin som samarbetar bra med E-vitaminet. Vitaminer och andra näringsämnen och mineraler fungerar tillsammans och arbetar bäst jämsides med varandra i kroppen. Därför ska man vara försiktig med att inta billiga och sämre kosttillskott där man separerat de viktiga ämnena från varandra.

För mycket av det goda

Visst ska man vräka i sig vitaminer och mineraler, men allt har en balans och får man i sig för mycket av det goda, kan det ge motsatt effekt istället. För mycket E-vitamin kan ställa till det i kroppen och orsaka balansrubbning. Hudvårdsprodukter innehåller gärna vitamin E och det är helt okej att använda dessa. Men äter man istället för mycket av vitaminet, som normalt sägs minska cancerrisken, kan män dock drabbas av prostatacancer och man kan överlag drabbas av stroke eller blodpropp. Det finns också en risk att blodets koaguleringsförmåga påverkas negativt om man får i sig för mycket av vitamin E. Det rekommenderade dagliga intaget ligger på ca 12 milligram och det kan man få i sig både via maten och via kosttillskott.

E-vitamin i kosttillskott

Det allra bästa och det mest naturliga sättet att få i sig den dagliga konsumtionen av vitaminer och andra näringsämnen, är att äta en bra och varierad kost. Förr i tiden fanns inget kosttillskott, utan det har blivit ett modernt fenomen då folk inte äter lika nyttigt som förr. E-vitamin ges som tabletter eller som kapslar och det är viktigt att man då följer anvisningarna och inte häver i sig mer än vad som rekommenderas. Som nämns ovan, finns vitamin E i fröer och nötter, mandlar och kärnor, men även mycket i ägg, feta frukter och fet fisk som lax. Se först till att äta mycket av de råvarorna för att även få i dig andra viktiga vitaminer. Om man enbart lever av kapslar, så kan man ändå få vitaminbrist eller näringsbrist, eftersom en kapsel enbart innehåller en typ av vitamin. E-vitamintabletter eller kapslar finns i hälsokostbutiker och på Apoteket men kan även köpas online.

Symptom vid E-vitaminbrist

Precis som man kan få för mycket av det goda, kan man även få för lite och vanligtvis är det problemet bland många idag. Genom all färdigmat som folk får i sig, då man inte hittar tillräckligt med tid för att laga maten själv eller för att man helt enkelt tycker snabbmat är gott, leder det till att vitaminerna inte upptas av kroppen eller att de helt enkelt inte finns kvar som näring i maten. All bearbetad mat är betydligt mer näringsfattig än hemlagad mat. Det är vanligare att folk drabbas av vitaminbrist än ett överskott av vitaminer, och det är inte heller bra. Om man drabbas av brist på E-vitamin kan man känna sig dålig på flera sätt. Detta uppkommer givetvis inte efter en kort tid utan är symptom till följd av långsiktigt slarvande med kosten. Här följer några vanliga symptom för en person med för litet intag av vitamin E.

  • Acne
  • Hormonrubbningar
  • Sterilitet eller problem med fruktsamheten.
  • Hjärt-och kärlsjukdomar
  • Cirkulationssjukdomar som åderbråck, kärlkramp etc.
  • Ledbesvär
  • Muskelbesvär
  • Allergier
  • Svaghetssymptom och trötthet samt nedstämdhet.

Vissa läkemedel är känsliga för ett intag av E-vitamin. Kolla alltid på bipacksedeln när du köper ett läkemedel eller hör med din läkare först om din medicin får mindre effekt om du äter mycket vitamin E. Det som också är viktigt att tänka på är att vissa livsmedel och bearbetningen av dem, minskar vitaminets funktion och innebär ett mindre intag. Detta gäller ofta djupfryst mat eller bearbetning av sädesslag. Det betyder att den dos av vitamin E som ursprungligen fanns i maten, nu har minskat och ligger på betydligt lägre nivåer än förut. Därför gör man klokast i att äta lagad mat och färsk mat som inte har legat i frysen. Då tas nämligen endast 20-30% av vitaminet upp i kroppen. Däremot är E-vitamin både värmetåligt och syretåligt och försvinner inte när man kokar maten eller mixar den med andra ämnen, såvida det inte handlar om vissa läkemedel. Det skyddar istället de andra livsviktiga ämnena som betakaroten, A-vitamin och fettsyror från att oxidera.

E-vitamin och träning

När man tränar mycket är det särskilt viktigt att få i sig vitamin E. Detta beror på att vitaminet främjar muskler och leder och bygger upp dem inifrån. Det är alltså inte bara huden som får en boost av E-vitamin utan det gör mycket gott på insidan också. När man tränar mycket krävs en god uthållighet och eftersom E-vitamin bidrar till musklernas syreupptagningsförmåga, har man känslan av att orka mer om man äter vitamin E. Det är också därför många idrottare kombinerar sin kost med E-vitamin i kosttillskott för att orka ännu mer och höja prestationsförmågan. Dessutom stärker det immunförsvaret och gör att man blir sjuk mer sällan. Dock får man som sagt vara noga med att inte ta in för mycket då det kan skada istället för att göra nytta. Lagom är bäst, heter det i Sverige och det stämmer ofta när det gäller all slags mat och kost.

Hur kan man välja rätt kosttillskott?

Att välja rätt kosttillskott gäller inte enbart E-vitamin utan alla näringsämnen. Det finns en uppsjö av tabletter och kapslar, kulor och droppar och detta gör att man lätt kan välja fel preparat. Men hur vet man då om ett kosttillskott är bra eller dåligt?

Det går tyvärr inte att bedöma ett kosttillskott enbart genom att betrakta burken eller titta på tabletterna. De kan vara mycket tilltalande med snygg förpackning och alla möjliga märkningar som visar tester de vunnit etc. Det man definitivt bör göra som ett första steg, är att läsa det finstilta och syna varje ingrediens i sömmarna innan man intar dem. Man bör också ta reda på hur tabletterna tillverkats samt varifrån råvarorna kommer. Det är naturligtvis inte alltid en lätt uppgift och kan ta lite tid, men det är värt det om du är noggrann med vad du stoppar i dig.

Tillskott av dålig kvalitet ska man inte äta, då det kan göra mer skada än nytta. I bästa fall gör det ingenting med din kropp men däremot mer för din plånbok eftersom många kosttillskott inte är billiga. Det är också av stor vikt att man inte separerat näringsämnena från varandra då synergin i så fall försvinner. Näringsämnen arbetar tillsammans och är byggstenar för att hjälpa cellerna att förnya sig och om man separerar för mycket, gör de ingen nytta alls. Därför är just kosttillskott oerhört viktigt när man tittar på kvaliteten och även om det gäller enstaka vitaminer, måste de vara korrekt tillverkade. Välj hellre kapsel framför tablett om ditt kosttillskott är syntetiskt tillverkat och välj tabletter framför kapslar om det gäller wholefood. Vanligtvis rekommenderas kosttillskott som är tillverkade av wholefood snarare än dem som gjorts på syntetisk väg, men det är inte alltid det gäller.

Just E-vitamin finns det många billiga, sämre varianter av. De är ofta tillverkade av billig sojaolja som höjer alfan i E-vitaminet. Det gör att producenten kan ta ut ett högre pris men du blir inte särskilt hjälpt av tabletterna/kapslarna. Sojaoljan är nämligen behandlad på ett sätt som inte direkt främjar vitaminet och kroppens upptagningsförmåga. Denna bearbetning gör att oljan oftast härsknar och eftersom E-vitamin är en antioxidant, används dess egenskaper till att förhindra att oljan härsknar ännu mer. Hela tabletten blir på så vis helt värdelös och du har betalat pengar i onödan. Tyvärr är det sådana metoder som många tillverkare använder sig av, eftersom det blir billigare för dem att tillverka och dyrare för köparen. Pengar är ofta den största anledningen till att ett kosttillskott är dåligt och om du vill vara lite säkrare när du köper ett sådant, ska du hellre satsa på wholefood och dess råvaror. De är oftast lite dyrare men ger ett bättre resultat. 

Om du däremot inte har råd att köpa sådana tillskott, är det faktiskt bättre att inte köpa några alls utan få i dig vitaminet genom maten dagligen. Det är den naturliga metoden och genom detta, kan du även vara säker på att alla andra behov av vitaminer tillgodoses, eftersom de redan finns naturligt i kosten. Det är också så E-vitamin och alla andra näringsämnen gör störst nytta. De ska samarbeta med varandra och i ett kosttillskott är det inte säkert att du kan ta tillvara på alla ämnen.

Se därför först till att följa kostcirkeln och ät nyttigt och varierat. Kosttillskott är bra om du t. ex. tränar ofta eller mycket eller befinner dig någonstans där du inte kan äta det du behöver dagligen. Det kan ibland vara svårt att veta exakt vad man behöver äta för att få i sig alla nödvändiga ämnen, men äter du mycket grönsaker, frukt och fet fisk regelbundet, är du i alla fall en god bit på väg.