D-Vitamin – Tabletter, tillskott och generell information

Vitamin D är ett fettlösligt näringsämne. Det är ett av de 24 mikronäringsämnen som är kritiskt för mänsklig överlevnad. Solen är den viktigaste naturliga källan till näringsämnet men vitamin D finns också naturligt i fisk och ägg. I vissa fall så läggs det också till i mejeriprodukter. D-vitamin är viktigt för god övergripande hälsa och för starka och hälsosamma Ben. Det är också en viktig faktor för att se till att dina muskler, hjärta, lungor och hjärnan fungerar bra och att din kropp kan bekämpa infektioner. Din kropp kan göra sitt eget D-vitamin när du utsätter din hud för Sol. Du kan också få vitamin D från kosttillskott och en mycket liten mängd kommer från några livsmedel du äter. Vitamin D som du gör i din hud från solljus och D-vitamin du får från kosttillskott eller mat måste ändras av din kropp innan den kan användas. När det är klart använder din kropp det för att hantera mängden kalcium i ditt blod, ben och tarmen. Det används också för att hjälpa celler över hela kroppen för att kunna kommunicera ordentligt.

d vitamin

Tillskott av vitamin D är förknippat med ett brett utbud och en mängd fördelar, inklusive ökad kognition, immunhälsa, benhälsa och ett ökat allmänt välbefinnande. Tillskott kan också minska riskerna för cancer, hjärtsjukdomar, diabetes och multipel skleros. Människor som saknar vitamin D kan också uppleva ökad testosteronnivå efter de börjat äta tabletter eller andra former av tillskott.

Kroppen producerar vitamin D från kolesterol, förutsatt att det finns en tillräcklig mängd UV-ljus från exponering av solen. De flesta människor är inte utsatta för brist av vitamin D men de har inte heller en optimal nivå av D-vitamin. På grund av de många hälsofördelarna med D-vitamin uppmuntras intag av tillskott om optimala nivåer inte finns i kroppen.

Den rekommenderade dagliga kvoten för vitamin D är för närvarande inställd till 400-800 µg / dag, men detta är för lågt för vuxna. Den säkra övre gränsen i USA och Kanada är 4 000 µg / dag. Forskning tyder på att den sanna säkra övre gränsen är 10 000 µg / dag. För måttligt tillskott är en 1000-2000 µg -dos av vitamin D3 tillräcklig för att tillgodose behoven hos de flesta människor. Detta är det lägsta effektiva dosintervallet. Högre doser, baserat på kroppsvikt, ligger i intervallet 20-80 µg / kg dagligen. Vitamin D3-tillskott (cholecalciferol) rekommenderas via D2-tillskott (ergocalciferol), eftersom D3 används mer effektivt i kroppen. D-vitamin ska tas dagligen, med mat eller fettkälla, som fiskolja.

Vitamin D är en förening som klassificeras som ett essentiellt vitamin som härleder sitt namn från att bara upptäckas strax efter vitaminerna A, B (före insikten att vitamin B inte var en enda molekyl) och vitamin C. Det visades ursprungligen vara en beståndsdel i torskleverolja.

 

D-Vitamin – Funktioner och övergripande information

Vitaminer är kemikalier som din kropp behöver för att kunna uppnå god hälsa. Det är viktigt för alla människor för att se till att din kropp fungerar bra. Länken mellan vitamin D och stark friska ben gjordes för många år sedan. Läkare insåg att solljus, vilket gör att du producerar D-vitamin, eller genom att du intar torskleverolja, som också innehåller D-vitamin, bidrog till att förhindra ett benstillstånd som kallas rickets hos barn. Idag ses vitamin D som en viktig del av god hälsa och det är viktigt inte bara för hälsan på dina ben utan även rent generellt. Nyliga undersökningar visar nu att vitamin D kan vara viktigt för att förebygga och behandla ett antal allvarliga långsiktiga hälsoproblem. D-vitamin är inte som de flesta andra vitaminer. Din kropp kan göra sitt eget vitamin D när du utsätter huden för solljus. Men din kropp kan inte göra andra vitaminer. Du måste istället inta näring eller tillskott för att få i dig andra vitaminer. Till exempel behöver du äta frukt och grönsaker för att få i dig Vitamin C.

 

Brist på D-Vitamin

En annan sak som gör vitamin D unikt jämfört till andra vitaminer är att när din Kropp får sitt vitamin D blir det först ett hormon. Detta hormon är ibland kallat "kalcitriol". Att få rätt mängd vitamin D i sig beror inte fullt ut på maten du äter. För att få tillräckligt med vitamin D behöver du utsätt din hud för solljus regelbundet och du kan också behöva ta kosttillskott. Detta gör det mer komplext att få rätt mängd i sig regelbundet. D-vitamin är mycket viktigt för starka ben. Kalcium och fosfor är viktiga för att utveckla strukturen och styrkan på dina ben, och du behöver vitamin D för att absorbera dessa mineraler. Även om du äter mat som innehåller mycket kalcium och fosfor, utan tillräckligt med vitamin D, kan du inte absorbera dem i din kropp. D-vitamin är också viktigt för allmän hälsa och forskare upptäcker nu att D-vitamin kan vara viktigt av många andra orsaker utanför god benhälsa. Vissa funktioner som vitamin D hjälper till med är: 

  • Immunsystemet - vilket hjälper dig att bekämpa infektion
  • Muskelfunktion
  • Kardiovaskulär funktion för ett hälsosamt hjärta och blodcirkulation
  • Andningsorganen för friska lungor och luftvägar
  • Hjärnutveckling
  • Anti-cancer effekter

Läkare arbetar fortfarande för att fullt ut förstå Hur D-vitamin fungerar inom din kropp och hur det påverkar din allmänna hälsa. Om din kropp inte får tillräckligt med vitamin D för att hålla den frisk kallas det D-vitaminbrist. Svår brist på vitamin D kan ibland orsaka ett tillstånd Kallas rickets hos barn och ett tillstånd som kallas osteomalaki hos vuxna. Båda dessa tillstånd orsakar mjuka, tunna och spröda ben. En brist på vitamin D har också kopplats till några andra tillstånd såsom cancer, astma, Typ II-diabetes, högt blodtryck, Depression, Alzheimers och autoimmuna sjukdomar som multipel skleros, Crohns och Typ-I-diabetes.

 

Hur fungerar Vitamin D?

D-vitamin kommer huvudsakligen från din hud när den utsätts för solljus. Efter det förändrar din kropp D-vitamin Så att det kan användas. När din hud exponeras till solen producerar den Vitamin D och skickar det Till din lever. Om du tar Kosttillskott eller äter mat som innehåller vitamin D är det din tarm som skickar Vitamin D till din lever. Härifrån, ändrar din lever det till ett ämne Kallad 25 (OH) D. När din Läkare talar om dina vitamin D-nivåer menar han mängden 25 (OH) D du har i ditt blod. Denna kemikalie skickas över hela kroppen där olika vävnader, inklusive din njure, omvandlar det till aktiverat vitamin D. Detta aktiverade Vitamin D är nu redo att utföra sina plikter. Härifrån blir det lite komplicerat, Men du kan tänka på aktiverat vitamin D Arbetar på två sätt:

  • Hanterar kalcium i ditt blod, dina ben och tarmen
  • Hjälper celler över hela kroppen att kommunicera ordentligt

Som du kan se går vitamin D länge Vägen från dess ursprungliga form från huden, tillägg Eller mat. Men utan D-vitamin, din Kroppen kan inte utföra sitt bästa.