Betakaroten

Vill du också bli brun enklare eller är det ett extra tillskott av antioxidanter du är på jakt efter? Då gör du rätt i att läsa vidare här. Betakaroten är en karotenoidförening som ansvarar för att ge frukt och grönsaker deras apelsinpigment. Det är även en kraftfull antioxidant som har visat sig skydda mot cancer och åldrande. Eftersom att det är ett fettlösligt vitamin så bör man helst äta tillskottet eller livsmedel med betakaroten tillsammans med ett bra fett, som olivolja eller nötter, då det kan hjälpa absorptionen av ämnet. Men kan man ta för mycket betakarotentillskott och vilka tabletter ska man köpa?. Läs vidare här nedan för en ökad förståelse om betakaroten.

Vad är betakaroten?

bästa betakarotentabletternaBetakaroten är ett ämne som har blivit allt vanligare att människor försöker få i sig mer utav. Detta kan ske genom exempelvis intag av betakarotentabletter. Många sökningar görs på betakaroten mot soleksem,om man är gravid och för att bli brun. Betakaroten är en typ av pigment som finns i växter. Det ger gula och orange frukter och grönsaker deras rika nyans. Namnet betakaroten härstammar från det latinska namnet för morot. Bland de karotenoider som kan omvandlas till vitamin A i den mänskliga kroppen, så kallade provitamin A karotenoider, är betakaroten den mest förekommande och mest effektiva som finns i livsmedel. För närvarande tyder tillgängliga uppgifter på att förutom att vara en källa till vitamin A så spelar betakaroten många viktiga biologiska roller som kan vara oberoende av dess provitamin-A-status.

 

Vad är betakaroten bra för?

Ett tillräckligt intag av betakaroten är viktigt eftersom det fungerar som:

  • En säker källa till vitamin A - Betakaroten hjälper kroppen att nå nivåer av A-vitamin som är nödvändiga för normal tillväxt och utveckling, god syn och ögonhälsa, ett starkt immunförsvar, och frisk hud.
  • En antioxidant - Antioxidanter bidrar till att skydda kroppen mot de skadliga effekterna av fria radikaler, som kan potentiellt öka risken för att utveckla vissa sjukdomar, inklusive kardiovaskulära sjukdomar och cancer.

Några av de sjukdomar som minimeras vid ett ökat intag av betakaroten är:

  • Lungcancer - Studier visar att ett ökat intag av grönsaker och frukter rika på betakaroten kan minska risken för lungcancer. Det är inte klart om dessa effekter kan hänföras till betakaroten ensamt eftersom andra karotenoider eller vitaminer från grönsaker och frukter och tillhörande kost- eller livsstilsmönster inte har utforskats i samma mängd i studier.
  • Hjärtsjukdom - Ett antal studier har associerat höga blodnivåer av betakaroten och andra karotenoider med en lägre risk att utveckla sjukdomar som involverar hjärtat eller blodkärlen (t ex hjärtinfarkt och ateroskleros).
  • Hudens hälsa - Det finns bevis för att betakaroten ensamt och i kombination med andra karotenoider och antioxidanter från bland annat vitaminer kan skydda huden från solskador som exempelvis soleksem. Oralt tillskott av betakaroten har använts framgångsrikt som solskydd i kombination med solskyddsmedel för att förebygga solbränna.
  • Åldersrelaterade ögonsjukdomar - Resultaten från befolkningsstudier tyder på att kost som är rik på betakaroten och andra karotenoider kan bidra till att bromsa utvecklingen av åldersrelaterad makuladegeneration (försämring av makula, den del av näthinnan som är ansvarig för det centrala seendet) och grå starr (grumling i ögonlinsen).
  • Immunfunktionen - I ett antal studier, var tillskott med beta-karoten och andra karotenoider befunnits öka vissa immunsvar potentiellt förhindra infektioner.

 

Betakarotentabletter dosering - Hur mycket betakaroten behöver man?

Även om det i nuläget finns ett specifikt RDI-värde för vitamin A så har det ännu inte kommit några direkta riktlinjer vad gäller RDI för betakaroten. Studier som gjorts har kommit fram till doseringar som sträcker sig mellan 15 och 180 milligram per dag. Det finns ingen övre gräns för intag för betakaroten Däremot kan riktigt höga doser eller långtidsbehandling vara farligt. Detta eftersom att överkonsumption a vitamin A i sig är farligt. Många experter rekommenderar en kombination av kompletterande karotenoider (lutein, karotener, zeaxanthin, lykopen, etc), snarare än bara betakaroten. Rätt dos av blandade karotenoider för tillfällig eller långvarig användning är i nuläget oklar vad gäller dosering. Vad gäller betakarotentabletter verkar 50 mg-tabletter fungera bra.

 

Betakaroten biverkingar - Är betakarotentillskott farligt?

Om man räknar på de belopp som finns i livsmedel så har betakaroten få biverkningar som vi i nuläget känner till. På höga nivåer, till exempel de nivåer som finns i morotsjuice, kan det visa sig att huden blir smått gulaktig eller orange. Detta är tillfälligt och ofarligt.

Vad gäller risker så är det framför allt en risk som framkommit och som ses som mycket allvarlig. Människor som röker eller som har exponerats för asbest bör inte använda betakarotentillskott. Även låga doser har kopplats med en ökad risk för cancer, hjärtsjukdomar och död i dessa två grupper av människor. Överdriven alkoholkonsumtion i kombination med betakarotentillskott kan öka risken för leversjukdomar och cancer. I höga doser kan vitamin A och förmodligen betakaroten även vara toxiskt för levern. Om du tar några vanliga mediciner bör du dubbelkolla med din läkare om betakarotentillskott är ok för dig att ta. Det finns tecken på att de kan interagera med kolesterolläkemedel och andra läkemedel. Med tanke på bristen på bevis om deras säkerhet bör barn eller kvinnor som är gravida eller ammar endast ta betakarotentillskott om deras läkare rekommenderar det.