Aminosyror, BCAA och EAA

Aminosyror är fantastiska - nästan magiska. När du väl har förstått vad de gör med din kropp kommer du att bli slagen med häpnad! De uppfyller grunden för välbefinnande, precis som vitaminer och mineraler, men ger även bränsle för tillväxt, förbättrar hälsan och ger dig en väl fungerande kropp.

bodybuilderVad är aminosyror?

Aminosyror är byggstenarna i protein. När protein bryts ner i kroppen delas det återigen upp i aminosyror för att sedan än en gång sammanställas för olika användningsområden. Dessa nya kombinationer bildar proteiner som utgör solida material i såväl hud som ögon, hjärta, tarmar, ben men framförallt i musklerna.

Det är därför viktigt att förstå vad var och en av aminosyrorna gör och på så sätt kunna få i sig mer av den för att snabbare kunna nå sina mål med träningen, till exempel att bygga muskler. Det är dock viktigt att inte överdriva, det mest hälsosamma är en bra proteinbalans och överdriven konsumtion av en aminosyra kan till och med vara giftig.

Det finns 22 olika aminosyror varav 8 är livsviktiga. Dessa 8 brukar kallas för essentiella aminosyror. Enda sättet att få i sig de essentiella aminosyrorna är via kosten, de övriga kan kroppen tillverka med hjälp av de andra.

Essentiella aminosyror - EAA

Att ha en grundläggande kunskap om de essentiella aminosyrorna och på så sätt kunna optimera sin kost är viktigt för alla som vill bygga muskler. Jag kommer här att gå in på var och en av dessa och skriva vilken funktion de har och hur du kan komplettera din kost med dessa

Histidin

Histidin behövs i kroppen för tillväxt och för att reparera skadad vävnad. Histidin hjälper även mot överskott av tungmetaller och kan verka som strålskydd. I magen påskyndar det matsmältningen och är även en tillverkade av såväl röda som vita blodkroppar. Som muskelbyggare är dock användningsområdena för histidin minimala. Det enda som skulle kunna hjälpa är den förbättrade matsmältningen.

Lysin

Lysin är en av de viktigaste aminosyrorna när det kommer till tillväxt och utveckling. Lysin används i kroppen för att ta upp kalcium och leder på så vis till att utveckla ben och muskler. Det hjälper även till att hålla kvävebalansen i kroppen och bidrar till att upprätthålla muskelmassan under perioder av stress och trötthet.

Lysin hjälper kroppsbyggaren genom att tillverka muskelprotein, bekämpa trötthet och överträning samt att det producerar antikroppar och hormoner som testosteron.

Fenylalanin

Fenylalanin klingar kanske dåligt i mångas öron då det för ett tag sen pågick en debatt om produkter som innehöll fenylalanin kunde skada din kropp. Forskning har sedan dess visat att så inte är fallet och att friska personer inte löper någon risk för skada genom fenylalanintillskott.

Fenylalanin höjer sinnesnärvaron och många känner att de får förbättrad motivation när de tar fenylalanintillskott. Det hjälper även minnet och ökar nivåer av adrenalin och dopamin. I din träning ger fenylalanin framförallt extra motivation och är därför vanlig i många PWO

Treonin

Treonin är en essentiell aminosyra som kroppen inte själv kan tillverka, under några omständigheter. Det förkommer endast i mejeri och köttprodukter och finns i hjärtat, skelettet och det centrala nervsystemet. Treonin används för att bilda två av viktiga ämnen i kroppen – kollagen och elastin. Det är också viktigt för att hålla en bra proteinbalans.

Treonin är även involverat i leverns funktioner och immunförsvaret, men den kanske viktigaste egenskapen, i alla fall för er som vill bygga muskler, är att det get en bättre absorption av anda näringsämnen. Så proteintillskott som innehåller treonin ger en extra boost.

Metionin

Metionin hjälper till vid nedbrytning av fett och ökar därmed testosteronhalten I kroppen. Metionin utgör tillsammans med zink grunden i ZMA som bland annat motverkar trötthet och utmattning. Metionin ansvarar även för att ta bort tungmetaller från magen och levern. Det är även en bra antioxidant. Metionin är en av de tre aminosyror som är nödvändiga för att kroppen ska kunna tillvärka kreatin

 

bankpress

Grenande aminosyror - BCAA

Grenade aminosyror, mer känt under den engelska förkortningen BCAA, står högt i kurs bland kroppsbyggare och tyngdlyftare – och det med all rätt. De 3 grenade aminosyrorna är de absolut viktigaste när det kommer till tillverkning, underhåll och reparation av muskelvävnad.

Att bara ta valin eller iso-leucin kommer du knappast märka av någon effekt, men i kombination med leucin, när de doseras i rätt mängd kan du uppnå fantastiska resultat. Och precis som med många andra kosttillskott är den relativa dosen viktigare än den totala mängden.

Man tror att förhållandet 2-1-2 mellan leucin – iso-leucin – valin är den dosering som ger bäst resultat. BCAA används inte bara av de som tränar utan inom vården för att behandla huvudvärk, yrsel, trötthet och depression. BCAA är alltid bäst tillsammans och kombineras gärna med B-vitamin.

Glutamin

Glutamin, eller L-glutamin, är en icke-essentiell aminosyra som förekommer i kroppen i stora mängder. Det kan vara så mycket som 60 % av alla aminosyror i kroppen.

Glutamin kan förbättra ditt minne och koncentration. Hjärnan omvandlar glutamin till glutaminsyra vilket är viktigt för att hjärnan ska fungera som den ska.  Glutaminsyra producerar även gamma-amino-smör-syra som används i proteinsyntesen i muskelvävnaden

De flesta känner till att vi behöver kväva för att kunna bygga muskler, men för mycket kväve kan vara farligt bilda ammoniak i hjärnan. Glutamin motverkar detta genom att omvandla kvävet till glutaminsyra. En annan positiv effekt av glutamin är att det minska suget efter